راز مهم از پشت پرده سرمایه‌گذاری عربستان در ورزش/ چرا این حوزه برای اعراب مهم شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، نام کشورهای عربی دیگر محدود به تجارت جهانی و کلیشه نفت نیست؛ بسیاری حالا در عرصه ورزش جهانی گام نهادند؛ روندی که از چند سال گذشته با خرید سهام باشگاه‌های فوتبال بزرگ اروپا و آمریکا آغاز شد و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت؛ از به خدمت گرفتن رونالدو و ستارگان فوتبال جهان تا گسترش فعالیت در رشته‌های بوکس، فرمول یک، کشتی، کریکت، گلف و اخیرا تنیس. آن‌ها مدت‌هاست که پای خود را از مستطیل سبز فراتر گذاشته و در رشته‌های ورزشی دیگر هم به شکل رسمی اعلام حضور کرده‌اند.

هنگامی که (NBA) لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا برای گسترش جهانی خود به یک کشور جدید نیاز داشت، امارات متحده عربی اعلام آمادگی کرد. زمانی که برگزارکنندگان مسابقات بوکس رویای یک مسابقه فانتزی بین تایسون فیوری، قهرمان سنگین وزن و فرانسیس نگاننو، ستاره هنرهای رزمی ترکیبی را در سر می پروراندند، با عربستان سعودی، شریک شدند و تد لئونسیس هنگامی که به دنبال سرمایه‌گذاری برای تقویت Monumental Sports (شرکت مستقر در واشنگتن دی سی که دارای هفت امتیاز ورزشی است) بود؛ شرکای خود را در قطر پیدا کرد.

اما تمام فعالیت ورزشی این کشورها به همین‌جا خلاصه نمی شود و عربستان به عنوان مهم ترین مصداق این سرمایه گذاری در میان کشورهای عربی، برنامه بسیار ویژه ای را در جهت اعتلای جایگاه خود در جهان به واسطه ورزش آغاز کرده است. به گزارش پایگاه خبری نورث ایست، این کشور با صرف میلیاردها دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خود، سرفصل‌هایی را در سراسر جهان ورزش ایجاد کرده است و همه این موارد تنها بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی هاست.

برنامه بلندپروازانه عربستان سعودی برای متحول کردن اقتصاد و جامعه این کشور با چرخش از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی های تجدیدپذیر در حالی نخستین مراحل خود را پشت سر گذاشته است که هوش مصنوعی، گردشگری و مجموعه ای از هنجارهای اجتماعی را در بر می گیرد.

اما آنچه در اصل ماجرا در حال تحقق است، برنامه ریزی عربستان برای سرمایه گذاری حدود ۳ تریلیون دلاری در یک بازه زمانی ۱۵ ساله به عنوان بخشی از تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور است، سرمایه گذاری که حدود سه برابر تولید ناخالص داخلی سالانه عربستان است و بخش قابل توجهی از این پول (حدود ۵۰۰ میلیارد دلار) برای یک مگاشهر ۱۶ منطقه ای به نام نئوم در نظر گرفته شده است که مقامات سعودی آن را جاه طلبانه ترین پروژه جهان توصیف کرده اند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده بلند پروازی عربستان و اعراب در ورزش/ هویت سازی یا پولشویی؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.