مقایسه تعداد روزهای آلوده سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱

سید محمدمهدی میرزائی قمی با اعلام اینکه هوای پایتخت در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۰ روز پاک، ۲۳۶ روز قابل قبول، ۱۰۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز نیز ناسالم بود، افزود: این در حالیست که به ترتیب ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال گذشته، مطلوب‌ترین کیفیت هوا و ماه‌های آذر (با ۲۱ روز فراتر از حد مجاز)، تیر (با ۱۹ روز فراتر از حد مجاز) و آبان (با ۱۴ روز فراتر از حد مجاز)، آلوده‌ترین ماه‌های سال ثبت شده است.

خبر مرتبط
افزایش آلودگی هوا در تهران/ شرایط ناسالم برای گروههای حساس

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۵۰ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به اینکه آلوده‌ترین روز سال گذشته، ۵ شهریور با شاخص ۱۶۵ بود که در این روز وقوع طوفان و گسیل گرد و خاک، منجر به افزایش غلظت ذرات معلق در پایتخت شد، اظهار کرد: آلاینده اصلی و شاخص در بسیاری از روزهای آلوده شهر تهران در سال ۱۴۰۲، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲ و نیم میکرون (PM۲.۵) با ثبت ۹۸ روز نامطلوب بود که عمدتاً در روزهای با شرایط پایداری جوی همچنین گسیل گرد و خاک افزایش یافته است.

میرزائی قمی با بیان اینکه بعد از آلاینده شاخص، آلاینده ازن (O۳) با ثبت ۲۶ روز آلوده (در روزهای گرم سال) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون (PM۱۰) نیز طی ۱۷ روز در شرایط فراتر از حد سلامت بود و آلاینده دی اکسید نیتروژن (NO۲) طی پنج روز در شرایط نامطلوب قرار داشت و دو آلاینده مونوکسید کربن (CO) و دی اکسید گوگرد (SO۲) در هیچ روزی فراتر از حد سلامت قرار نداشتند.

خبر مرتبط
تداوم آلودگی هوا در تهران/ گروههای حساس مراقب باشند

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۲۹ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۴ روز آلوده (معادل ۳۱ درصد روزهای سال) و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۷۰ روز آلوده (معادل ۴۷ درصد روزهای سال) ثبت شده است، اظهار کرد: این آمار برای سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۹ روز (۳۳ درصد روزهای سال) بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه تعداد روزهای با شرایط پاک در سال ۱۴۰۲، ۱۰ روز بود که نسبت به سال‌ ۱۴۰۰ با دو روز پاک و سال ۱۴۰۱ با سه روز پاک رشد قابل‌ ملاحظه‌ای یافته است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، دو روز با وضعیت بسیار ناسالم و دو روز با وضعیت خطرناک ثبت شد که در هیچ یک از روزهای سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۲ این شرایط رخ نداد.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ میرزائی قمی در پایان درباره شرایط کیفی هوای پایتخت در سال جدید خاطرنشان کرد: بررسی کیفیت هوای تهران در پنج روز ابتدایی سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که هوای این کلان‌شهر، یک روز در شرایط پاک و چهار روز در شرایط قابل قبول قرار داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.