مروری بر شعارهای سال؛ از 1380 تا 1402/ اقتصاد و تولید دغدغه مهم رهبر انقلاب+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، رهبر انقلاب اسلامی همه ساله با فرا رسیدن بهار، در پیام نوروزی خود نامی را برای سال نوی شمسی بر می‌گزینند تا توجه مردم و مسئولان را بر یک موضوع مهم و اساسی در کشور متمرکز کنند. روندی که بیش از سه دهه در حال انجام است و از سال ۱۳۷۸ به شکلی جدی‌تر دنبال شده است.

در سال‌های آغازین نامگذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب، عناوین بیشتر دربردارنده پیام‌های مذهبی و اعتقادی بودند، مانند سال ۱۳۷۸ که با توجه به تقارن با صدمین سالگرد امام خمینی با بهار، سال «امام خمینی (ره)» نام گرفت. همچنین به دلیل وجود دو عید غدیر در یک سال شمسی، نام «امام علی (ع)» برای سال ۱۳۷۹ انتخاب شد. اما این روند در یکی دو دهه اخیر تا حدود زیادی تغییر کرد و بیشتر جنبه اقتصادی و اجرایی به خود گرفت و در چند سال گذشته به صورت کامل بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در داخل کشور متمرکز شد. مانند سال ۱۴۰۲ که «مهار تورم، رشد تولید» نام داشت تا در کنار رفع معضل تورم از اقتصاد کشور؛ ارتقای سطح تولید هم در دستور کار قرار گیرد.

نکته آنکه تنها چند ساعت مانده به تحویل سال ۱۴۰۳، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، زمینه شعار سال آینده را شرح داد. بر اساس گزارش ایرنا، فضائلی تاکید کرد که شعار سال ۱۴۰۳، با عنایت به مشکل اساسی کشور یعنی ‎اقتصاد، همچنان اقتصادی است و توجه ویژه‌ای هم به نقش ‎مردم دارد.

خبر مرتبط
پیام نوروزی رهبر انقلاب به مناسبت سال 1403/ سال «جهش تولید با مشارکت مردم»+ فیلم

رهبر انقلاب اسلامی سال 1403 را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام گذاری کردند.

مروری بر 22 سال گذشته حکایت از آن دارد که موضوع اقتصاد نقش مهمی را در نام‌گذاری سال‌های شمسی داشته است. حال که در آستانه آغاز سال 1403 شمسی و انتشار پیام نوروزی رهبر انقلاب قرار داریم، بر نامگذاری‌های ایشان از سال 1380 تا به امروز مروری داشته‌ایم.

۱۳۸۰/ اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی

ضرورت توجه مسئولان به امر اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور، عاملی بود تا رهبر انقلاب این سال را به عنوان «اقتدار ملی و اشتغال آفرینی» نامگذاری کنند.

در پیام رهبر انقلاب در نوروز 1380 آمده است: «در زمینه آنچه که ما در سال ۸۰ باید به عنوان شعارهای اساسىِ خودمان به آن نگاه کنیم، من دو نقطه مهم را مطرح میکنم: نقطه اوّل، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ کننده هویت او، مایه عزّت او و وسیله رسیدن او به آرمانهاست. نکته دوم و نقطه‌ اساسی دیگر مسأله اشتغال است. سال را باید از آغاز تا پایان، سالِ تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد قرار دهیم.»

IMG_20240319_180851_505

۱۳۸۱/ سال عزت و افتخار حسینی

با توجه به تقارن نوروز ۱۳۸۱ با ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع)، این سال با عنوان «عزت و افتخار حسینی» نام گذاری شد.

رهبر انقلاب در پیام خود به مردم در نوروز ۱۳۸۱ فرمودند: « امسال، سال شمسی ما، هم در فروردین و هم در آخر سال در اسفند، با عاشورای حسینی مقارن و مصادف است. بنابراین جا دارد که ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسینی» بدانیم. امیدواریم ملت عزیز ما با تمسّک به معنویتِ حسین‌‌بن‌‌علی علیه‌السّلام و با آشنایی بیشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندی را برای خود کسب کند.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اقتصاد؛ اولویت اول رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها/ تولید؛ دغدغه مهم یک دهه اخیر» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.