نماینده مکرون در امور آفریقا: نیروهای فرانسه در چاد خواهند ماند

ژان ماری بوکل، پنجشنبه شب با اشاره به حدود یک هزار نیروی نظامی فرانسه در چاد اظهار کرد که آنها در این کشور آفریقایی «خواهند ماند.»

خبر مرتبط
احتمال کودتا در چاد قوت گرفت

رویترز امروز چهارشنبه گزارش کرد صدای تیراندازی شدید در پایتخت چاد، نزدیک مقر یک حزب مخالف شنیده شد.

وی پس از دیدار با «ادریس دبی ایتنو» رئیس حکومت نظامیان چاد گفت که مکرون خواستار گفت‌وگو با مقام‌های چاد برای «تکامل» و «تطبیق بهتر» نیروهای نظامی فرانسه با چالش‌های امنیتی و نظامی منطقه شده است.

با روی کار آمدن حکومت‌های نظامی در برخی کشورهای غرب آفریقا از جمله مالی، بورکینافاسو و نیجریه نفوذ فرانسه در مستعمره‌های سابق خود در آفریقا کاهش یافته است و برخی از آنها تلاش‌های گسترده‌ای برای قطع این نفوذ و اخراج نظامیان فرانسوی انجام داده‌اند.

خبر مرتبط
شروع کارزار انتخاباتی حزب افراطی فرانسه با همه‌پرسی علیه مهاجران

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه اعلام کرد که رای‌گیری نهم ژوئن (۲۰ خرداد) یک همه‌پرسی درباره مهاجرت خواهد بود.

همه‌گیری کودتا در آفریقا سال ۲۰۲۱ از گینه آغاز شد. چاد و مالی در همان سال، بورکینافاسو در سال ۲۰۲۲ و نیجر و گابن نیز در سال ۲۰۲۳ شاهد کودتا بودند.

حمایت مردمی از این کودتاها فساد حکومت‌های وابسته به پاریس را به نمایش گذاشت. از تظاهرات مردم در برابر سفارتخانه‌های فرانسه گرفته تا آتش زدن پرچم این کشور و نیز درخواست مستقیم کودتاگران برای خروج نیروهای فرانسوی از کشورشان، علائم پایان یافتن استعمارنوین فرانسه در قاره سیاه را به وضوح نشان داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.