واکنش کاخ سفید به صحبت‌های خصمانه جدید مکرون

هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا به صحبت‌های خصمانه جدید رئیس جمهور فرانسه برای حمایت از اوکراین علیه روسیه واکنش نشان داده و تاکید کرد سربازان آمریکایی در اوکراین نخواهند جنگید.

این مقام آمریکایی در نشستی خبری در پاسخ به سوال درباره درخواست روز سه شنبه رئیس جمهور فرانسه از متحدان کشورش برای آنکه در حمایت از ‌کی‌یف در جنگ با روسیه بزدل نباشند، گفت: «من قصد ندارم حرف‌های ماکرون را تقطیع کنم. او مطمئنا حق و این قابلیت را دارد که دیدگاه‌های خودش را مطرح کند. تمام کاری که می‌توانم انجام دهم این است که به نمایندگی از جو بایدن، فرمانده کل قوای آمریکا حرف بزنم. او از همان ابتدای این جنگ خیلی صریح موضعش را گفته است. قرار نیست هیچ سرباز آمریکایی در عرصه میدان جنگ در داخل اوکراین بجنگد.»

خبر مرتبط
دفاع از پیشنهاد مکرون/ روسیه تهدیدی مستقیم و فوری علیه فرانسه است

طبق گزارش راشا تودی، «گابریل اتل» نخست‌وزیر فرانسه در جریان سخنرانی در مجلس سنا این کشور ضمن آنکه مسکو را به «پخش اطلاعات غلط، ایجاد بی‌ثباتی و انجام حملات سایبری» متهم کرد، مدعی شد: از آغاز جنگ اوکراین، روسیه به تهدید مستقیمی علیه فرانسه بدل شده است.

کربی ادامه داد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین درخواستی از متحدان برای اعزام سربازان به اوکراین نداشته است.

او بیان کرد: «زلنسکی در این زمینه درخواستی نداشته و تنها خواستار دریافت ابزارها و توانمندی‌ها شده است. او هرگز درخواست نکرده که سربازان خارجی برای کشورش بجنگند. او و سربازانش می‌خواهند بجنگند اما نیازمند ابزارهای آن هستند و این همان زمینه‌ای است که باید در آن به او کمک کنیم.»

رئیس جمهور فرانسه حدود ۱۰ روز پیش در نشستی در شهر پاریس با موضوع وضعیت اوکراین جنگ‌زده که با حضور نمایندگان حدود ۲۰ کشور غربی برگزار شد از موضوع افزایش بیش از پیبش حمایت غرب از اوکراین در نبرد با روسیه حرف زد و در صحبت‌هایش موضوع اعزام سربازان نیروی زمینی ناتو به اوکراین را پیش کشید. او اظهار کرد شرکت کنندگان در این اجلاس به اتفاق نظری در این زمینه نرسیدند اما این سناریو برای آینده کاملا رد نمی‌شود. بعد از این کنفرانس اکثر نمایندگان شرکت‌کننده در آن گفتند برنامه‌ای برای آنکه سربازانشان را به اوکراین بفرستند ندارند و آنها همچنین با مشارکت این نیروها در درگیری‌های نظامی با روسیه مخالفت کردند.

رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه هفته جاری در ادامه حواشی پیرامون ایده خود برای ارسال نیروهای ناتو به اوکراین و مخالفت اکثر کشورهای عضو ائتلاف، از متحدان کی‌یف خواست «بزدل نباشند.»

امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه در سفر به پراگ از متحدان اوکراین خواست درباره حمایت از کی‌یف در مقابل «تجاوز نظامی روسیه، بزدل نباشند.»

او طی سخنرانی در جمع فرانسوی‌ها در پراگ ادعا کرد: «ما مطمئنا به لحظه‌ای (سرنوشت‌ساز) برای اروپا نزدیک می‌شویم که در آن، لازم است بزدل نباشیم.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: «جنگ به سرزمین ما بازگشته است.»

او همچنین در مصاحبه‌ای بیان کرد: «فرانسه قصد ندارد در آینده نزدیک سربازی به اوکراین بفرستد. بااین‌حال، ما بحث را باز می‌کنیم و به هر کاری که می‌توان برای حمایت از اوکراین انجام داد فکر می‌کنیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.