نقطه اعجاب انگیز زمین در قطب جنوب/ اینجا خبری از برف نیست

برف فصلی به عنوان یک سیستم نگهبان برای تغییرات آب‌وهوایی در نظر گرفته می‌شود. دمای گرم زمستان می‌تواند باران را به برف ترجیح دهد و ذوب برف را افزایش دهد، ذخیره آب برف را کاهش دهد و خطرات هیدرولوژیک برای مردم و اکوسیستم‌ها ایجاد کند. برف فصلی بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم تامین و ذخیره آب جهانی است. خشکسالی برف، با تغییر مقدار و زمان تحویل برف ذوب‌شده، بر سیستم‌های اکولوژیک، کشاورزی و شهری تاثیر می‌گذارد.

اما نکته جالب توجه اینجاست، همان‌طور که خورشید تابستان محو می‌شود و شب‌ها و صبح‌های سردتر شروع به خزیدن در تقویم می‌کنند، ممکن است تعجب کنید که شهرها، ایالت‌ها یا کشورهایی که هرگز رنگ برف را ندیده‌اند، کدام‌اند؟

خبر مرتبط
مسدود شدن ۷ محور اصلی بر اثر بارش برف/ در جاده‌ها شرایط زمستانی حاکم است

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از مسدودبودن ۷ محور اصلی در اثر بارش برف و یخ زدگی خبر داد و گفت: تا پایان هفته از سفرهای غیرضروری پرهیز شود.

1- پورتوریکو: برای برخی از مردم جهان، کشور بدون برف، بهشت است. پورتوریکو رویاهای آنها را محقق خواهد کرد. کل کشور هرگز بارش برف را تجربه نکرده است. این کشور به دلیل نزدیکی به خط استوا، نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند، در نتیجه یکی از جاهایی است که هرگز آنقدر سرد نمی‌شود که برف ببارد. در ژانویه و فوریه که سردترین ماه‌های پورتوریکو هستند، دما می‌تواند به 5/19 درجه سانتی‌گراد کاهش یابد.

2- وانواتو: این کشور در تاریخ ثبت‌شده، هرگز بارش برف را تجربه نکرده است. سواحل، آب‌وهوای گرمسیری و آتشفشان‌های فعال وانواتو شناخته‌شده هستند. این مقصد توریستی محبوب، خانه بسیاری از کشاورزان روستایی و صادرکننده عمده الوار، کاکائو و گاو است. بنابراین، اگر گردشگران به دنبال یک کشور زمستانی بدون برف هستند، باید به این جزیره باشکوه سفر کنند!

3- جزایر ویرجین: هر کسی به این جزایر رفته باشد می‌داند که بهشت واقعاً چه شکلی است. سنت توماس، به طور خاص، دمای متوسط 5/22 درجه را می‌بیند. در بسیاری از روزها، دما می‌تواند به 31 درجه برسد که معمولاً بالاترین دما برای جزایر است. این امر باعث می‌شود این جزایر به مکانی رویایی برای کسانی که از هر چیز سردی بیزار هستند تبدیل شود. کمترین دمای ثبت‌شده در جزایر ویرجین کمتر از 5/12 درجه نبوده است. این دما معمولاً برای اکثر مردم در طول پاییز یک دمای راحت است و حتی برای برخی می‌توان آن را زمستانی معتدل در نظر گرفت، اما در جزایر ویرجین، این هوا عملاً کولاک است.

4- گوام: این کشور در محدوده دما حتی بالاتر است، زیرا به خط استوا نزدیک‌تر بوده و این کشور هرگز کمی برف هم ندیده است. گوام در تمام طول سال گرم و آفتابی است (به غیر از طوفان‌های فصلی)، و موقعیت آن در اقیانوس آرام نیز برای این دماهای دائماً گرم مفید است. کمترین دمایی که تاکنون در اینجا ثبت شده، 18 درجه بوده که در مقایسه با دماهای پایینی که بیشتر جهان به طور میانگین هر سال مشاهده می‌کنند، دیوانه‌کننده است. برای بسیاری در سراسر جهان، دمای 18 درجه در مقایسه با سرمای زمستانی اجتناب‌ناپذیر، دمایی خوشایند خواهد بود.

5- قاهره، مصر: جای تعجب نیست که برف هرگز روی اهرام نباریده است. مصر یکی از مقصدهایی است که نباریدن برف در آن منطقی است، به خصوص با توجه به اینکه یک محیط بیابانی است. با این حال، صرف اینکه آب‌وهوای بیابانی دارد، به این معنی نیست که امکان بارش برف وجود ندارد- محیط‌های بیابانی زیادی وجود دارند که شاهد برف و حتی باران‌های موسمی هستند. همه چیز به موقعیت مکانی و الگوهای اقلیمی بستگی دارد. با این حال، قاهره به دلیل آب‌وهوای خشک باورنکردنی خود از این قاعده مستثنی است. این شهر کمتر از یک اینچ بارندگی در سال را مشاهده می‌کند. یک مورد در سال 2013 وجود داشت که بسیاری فکر می‌کردند واقعاً برف باریده؛ اما معلوم شد که تگرگ بوده است.

6- دهلی نو: دهلی نو کمی با الگوی معمولی زمستانی تناقض دارد، زیرا دمای آن کاملاً مخالف چیزی است که بسیاری با آن آشنا هستند. فصل زمستان در هند در واقع به عنوان فصل «خشک» در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در بیشتر نقاط، زمستان به دلیل تگرگ، باران یخ‌زده و بارش برف، فصل «مرطوب» است. با این حال، حتی عجیب‌تر می‌شود وقتی بفهمیم در حالی که دهلی نو هرگز شاهد بارش برف سالانه نیست، اما شاهد یخبندان است، به این معنی که دما به اندازه‌ای پایین می‌آید که بارندگی در سطح زمین یخ می‌زند؛ فقط هرگز کمتر از صفر درجه و به اندازه‌ای نیست که بارندگی در سطح جوی منجمد شود.

7- فیجی: در حالی که همسایه این کشور، یعنی نیوزیلند، برف می‌بیند (حداقل در کوه‌ها)، فیجی هیچ روز برفی ندارد. موقعیت این کشور در اقیانوس آرام جنوبی در این مورد دخیل است، به ویژه هنگامی که صحبت از آب‌وهوای استوایی می‌شود. به همین دلیل است که فیجی مقصد بزرگی برای گردشگران است، زیرا آب‌وهوا در تمام سال نسبتاً ثابت است و در بیشتر مواقع، روزها روشن و آفتابی است.

8- جزیره گرمسیری بورنئو: بورنئو یکی از بزرگ‌ترین جزایر جهان است که به خاطر اورانگ‌اوتان‌ها، خرس‌های خورشیدی و برخی از خیره‌کننده‌ترین جنگل‌های جهان مشهور است. بورنئو از نظر سیاسی تقسیم شده و سه کشور مالزی شرقی، اندونزی و کشور کوچک برونئی را در خود جای داده است. در این جزیره، آب‌وهوا در تمام طول سال گرمسیری است و تنها فصولِ متغیر که باید در نظر گرفت، فصل‌های بارانی و خشک است.

9- به طور شگفت‌آور، دره‌های خشک قطب جنوب: مکان دیگری که هرگز برف ندیده، در واقع جایی است که همه خلاف آن را تصور می‌کنند. دره خشک شایسته نام خود است، زیرا یکی از خشک‌ترین مکان‌های روی کره زمین است. تخمین زده می‌شود که این مکان نزدیک به دو میلیون سال است که بارندگی نداشته است. این موضوع به این دلیل است که کوه‌های این منطقه از دریافت رطوبت در مناطق کم‌ارتفاع جلوگیری می‌کنند و بادهای شدید -معروف به بادهای کاتاباتیک- هرگونه رطوبت احتمالی را قبل از رسیدن به زمین از هوا تبخیر می‌کنند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «قحطی برف؛ آسمان با این کشورها قهر کرد!» بخوانید.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.