مرغ ارزان شد/ قیمت این کالاها کاهش یافت

 تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در بهمن ماه نسبت به دی کاهش یافته است. این نرخ به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی نیز اعلام می‌شود. شواهد حاکی از آن است که تورم ماهانه کالاهای خوراکی و دخانیات در بهمن ماه منفی شده است. به عبارت دیگر، سبد خوراکی خانوارها در کل کشور به طور متوسط با کاهش قیمت نسبت به دی ماه مواجه شده است. بنظر می‌رسد علت اصلی این رخداد، کاهش قیمت محصولاتی مانند مرغ، سبزیجات، حبوبات و روغن است.

در سوی دیگر، کالاهای غیرخوراکی قرار گرفته‌اند که اگر چه هنوز به تورم منفی نرسیده‌اند اما تورم ماهانه آن‌ها با کاهش مواجه شده است. از میان اقلام غیرخوراکی بالاترین تورم ماهانه مربوط به گروه حمل و نقل و مورد خاص «خرید وسایل نقلیه» بوده است. در مقابل، کمترین تورم ماهانه میان کالاهای غیرخوراکی به نام گروه «آموزش» ثبت شده است.

تصویری از تورم ماهانه در بهمن ۱۴۰۲

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در بهمن امسال به ۱.۴ درصد رسیده است. این رقم در دی ماه ۲.۶ درصد بوده است. روند سه ساله نرخ تورم بیانگر این است که تورم ماهانه بهمن در کمترین سطح خود از انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ تا کنون را رقم زده است.

نرخ تورم علاوه بر کل سبد مصرف خانوار، برای سبد خوراکی و غیرخوراکی نیز به طور مجزا اعلام می‌شود. تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی از ۲.۴ درصد در دی ماه به منفی ۰.۴ درصد در بهمن ماه نزول کرده است. تورم منفی نشانگر کاهش قیمت است. به عبارت دیگر، خانوارها در بهمن ماه برای خرید یک سبد مشخص از کالاهای خوراکی ۰.۴ درصد کمتر از دی ماه هزینه کرده‌اند.

021203

سقوط‌آزاد سبزی و حبوبات در تورم ماهانه بهمن

شواهد آماری نشانگر این است که از میان کل کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات، بالاترین تورم ماهانه بهمن ماه متعلق به ماهی و صدف‌داران بوده که نرخ آن 3.5 درصد ثبت شده است. در مقابل، پایین‌ترین تورم ماهانه 0.4 درصد بوده که مربوط به گروه نان و غلات می‌شود.

همچنین، سه گروه کالایی با تورم منفی همراه بوده‌اند که نشانگر کاهش قیمت این محصولات است. برای مثال، تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات منفی 5.9 درصد ثبت شده که نشان می‌دهد هزینه خرید این محصولات برای خانوارها 5.9 درصد ارزان‌تر از دی ماه تمام شده است. تورم گوشت قرمز و گوشت ماکیان (پرندگان و مرغ) نیز منفی 0.7 درصد برآورد شده است. این نرخ در دی ماه 5.8 درصد بوده است. تورم روغن‌ها و چربی‌ها نیز در محدوده منفی 0.2 درصد به ثبت رسیده است.

تورم ماهانه میوه و خشکبار نیز کاهش 3 واحد درصدی را نسبت به دی تجربه کرده اما همچنان مثبت مانده و نرخ آن 1.3 درصد اعلام شده است.

کاهش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها با وجود افزایش تورم خرید وسایل نقلیه

از میان کل اقلام غیرخوراکی، بالاترین تورم ماهانه 5.6 درصد بوده که مربوط به خرید وسایل نقلیه است. این مورد از زیربخش‌های گروه اصلی «حمل‌ونقل» به حساب می‌آید. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در رتبه دوم، اجاره مسکن قرار گرفته که تورم ماهانه آن در بهمن امسال 2.8 درصد برآورد شده است. این نرخ نسبت به دی ماه 0.3 واحد درصد کاهش یافته است.

کمترین تورم ماهانه میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز مربوط به گروه آموزش است که نرخ آن کمتر از 0.2 درصد است. شدیدترین اُفتی که در این حوزه صورت گرفته منفی 7.2 واحد درصد بوده که مربوط به گروه ارتباطات است. به عبارت دیگر، تورم ماهانه ارتباطات از 8.5 درصد در دی ماه به 1.3 درصد در بهمن ماه نزول کرده است. افزایش تورم ماهانه این گروه در دی بیش‌تر متاثر از بالارفتن قیمت بسته‌های اینترنت همراه بوده است. به نظر می‌رسد شوک این تصمیم در همان دی‌ماه تخلیه شده و به بهمن منتقل نشده است.

021203

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.