سبک زندگی ناسالم عامل تشدید این بیماری کشنده

 محمدرضا زالی، دبیر علمی بالینی کنفرانس بین الملی «از آزمایشگاه تا بالین» در این کنفرانس گفت: در حال حاضر اولین کشنده جامعه بشری بیماری سرطان است. کرونا با ایجاد آن همه معضلات نتوانست یک سوم بیماری سرطان معزل ایجاد کند. طبق مطالعات تحقیقاتی که انجام شده است، سال آینده ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا دچار بیماری سرطان می شوند. بیماری های مختلف همچون حسبه را می توان با زدن واکسن کنترل کرد؛ اما سرطان اینگونه نیست و باید به جوانب مختلف این بیماری توجه کرد. متاسفانه در سال های اخیر پدیده ای که به این بیماری دامن زده است، تغییر سبک زندگی مردم است.

خبر مرتبط
سرطان سینه چگونه شکل می‌گیرد؟ + علائم مهم

طبیعتاً سلول‌های سرطانی مانند سلول‌های طبیعی رفتار نمی‌کنند. این سلول‌ها با گذشت زمان، توده‌ای به نام تومور اولیه را تشکیل داده و در بافت‌های اطراف رشد می‌کنند و تبدیل به سرطان می‌شوند.

وی افزود: طبق تحقیقاتی که آمریکا کرده است، تفاوتی میان سرطان افراد بالای ۵۰ سال و زیر ۵۰ سال وجود دارد. افرادی که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم متولد شده اند، دچار سرطان در سن بالای ۵۰ سال شده‌اند و افرادی که در اواخر قرن بیستم متولد شده اند در سن زیر ۵۰ سال سرطان گرفته اند. در تمام کشورها این موضوع در حال افزایش است و افراد زیر ۵۰ سال به دلیل رفتارهای شخصی و سبک زندگی که دارند، دچار سرطان زودرس شده اند.

وی بیان کرد: در گذشته زنان زایمان طبیعی داشتند و آنتی بیوتیک مصرف نمی کردند، میکروب های فراوان در بدنشان وجود داشت و سیستم روده کوچک بسیار فعال بود. اکنون بیشتر تمایل به عمل سزارین دارند، شیر دهی ندارند، آنتی بیوتیک مصرف می کنند، این باعث می شود، میکروب های خوب از بین برود و میکروب های بد جایگزین شود و سیستم ایمنی را تحت تهاجم قرار دهد.

خبر مرتبط
۴ راهکار ساده برای پیشگیری از سرطان

متخصصان اعلام کرده اند که رعایت برخی از نکات ساده می تواند به کاهش خطر ابتلای افراد به سرطان کمک کند؛ در این اینفوگرافیک چند توصیه در این زمینه را مشاهده می‌کنید.

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: شخص با عدم تحرک، پرخوری، کشیدن سیگار، قلیان و مشروبات الکی، مصرف آنتی بیوتیک خود را در معرض سرطان  قرار می دهد. البته مسائل ژنتیکی را نمی توان تغییر داد، فرد اگر سابقه فامیلی داشته باشد، زنگ هشداری است و باید غربالگری شود. با غربالگری و تغییر سبک غذایی می توان به سلامت بدن کمک کرد و خیلی زود از پیشرفت سرطان در بدن پیشگیری کرد.   

وی یکی از شایع ترین سرطان ها را سرطان معده دانست و گفت: هرچه به سمت شرق می رویم همانند کره، چین و تایوان سرطان معده زیاد می شود؛ اما در غرب،  سرطان معده خیلی کم است. در آمریکا بدون هیچ برنامه ای نرخ این سرطان پایین آمده است، این موارد به سبک زندگی و خورد و خوراک ربط دارد. همچنین سرطان سر، گردن و حنجره رو به افزایش است، افراد می توانند با غربالگری سالانه از سلامت بدن خود مطلع شوند و اگر دچار بیماری هستند از پیشرفت آن جلوگیری کنند. در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارد که می تواند از سلامت بدن آگاه شد. به نظرم سرطان در بیشتر موارد قابل پیشگیری است، البته قبول دارم در برخی از موارد نمی توان دیگر کار کرد و در کار انجام شده قرار می گیریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.