اوکراین: اتحادیه اروپا قادر به جبران برتری مهمات روسیه نیست

دمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کی‌یف با بیان اینکه «اتحادیه اروپا قادر به جبران برتری مهمات روسیه نیست» گفت: پایگاه صنعت دفاعی اتحادیه اروپا از روسیه عقب است و این بدان معناست که نیروهای اوکراینی از کمبود مهمات توپخانه‌ای رنج می‌برند.

خبر مرتبط
بورل آب پاکی را روی دست اوکراین ریخت/ اتحادیه اروپا عصای جادویی ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا «عصای جادویی» برای تامین نیروهای مسلح برای اوکراین ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد که لازم است مذاکرات با کشورهای ثالثی که از اتحادیه اروپا مهمات خریداری می‌کنند، آغاز شود تا روند تحویل را به نفع اوکراین تغییر دهند. به گفته وزیر امور خارجه اوکراین، دو طرف می‌بایست به این کشورها نزدیک شوند و به آنها بگویند که «برای محافظت از اروپا به این مهمات نیاز داریم.»

کولبا خاطر نشان کرد: اگر کسی از یک سرباز اوکراینی در خط مقدم بپرسد که به چه چیزی نیاز دارد، پاسخ «مهمات» خواهد بود. وسعت جنگ و استفاده روسیه از توپخانه به حدی رسیده است که صادقانه بگوییم، انبارهای اروپایی آماده آن نبودند.

خبر مرتبط
برلین نمی‌تواند جای خالی آمریکا را در کمک به اوکراین پر کند

صدراعظم آلمان با تاکید بر لزوم ادامه حمایت واشنگتن از کی‌یف، خاطرنشان کرد: برلین نمی‌تواند جای خالی آمریکا را در کمک به اوکراین پر کند.

به گفته دیپلمات ارشد اوکراین، هم کی‌یف و هم اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای تهیه و تولید هرچه بیشتر مهمات انجام می‌دهند. او افزود: وقتی سربازان اوکراینی مهمات ندارند، نیروهای روسی را با سایر سلاح‌های موجود متوقف می‌کنند. در حال حاضر هدف اصلی جلوگیری از تبدیل کمبود مهمات به قحطی مهمات است.

بنا بر گزارش شبکه راشا تودی، اتحادیه اروپا در بهار گذشته از طرحی بلندپروازانه برای ارائه یک میلیون گلوله به کی‌یف در ۱۲ ماه آینده پرده‌برداری کرد. با این حال، علی‌رغم تلاش این اتحادیه برای تحقق این وعده خود، بورل ماه گذشته تخمین زد که اوکراین تنها ۵۲۴ هزار گلوله تا مارس دریافت خواهد کرد.

بسیاری از مقامات اوکراینی از کمبود مهمات شکایت کرده‌اند و رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، آن را «یک مشکل واقعی و بسیار شدید» خواند.

این در حالی است که مقامات مسکو می‌گویند که از زمان آغاز درگیری با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تولید مهمات را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته است که به نیروهای روسی مقدار مهمات کافی برای «حوزه وظایفی که انجام می‌دهند» ارائه می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.