قیمت گوشت تا پایان سال کاهش پیدا می کند قیمت گوشت

 

 

 گوشت قرمز در قصابی‌ها کیلویی ۶۰۰ هزار تومان، این را علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی‌ می‌گوید و معتقد است گرانی گوشت عمدتا به دلیل گرانی دام زنده است.

اما قائم مقام وزیر جهاد کشا‌ورزی معتقد است که قیمت گوشت قرمز با افزایش تولید داخل و رشد واردات، تا پایان سال کاهش چشمگیری خواهد داشت و به کیلویی ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

به گفته علیرضا پیمان‌پاک، افزایش تولید دام در کشور کلید خورده و طبق آمار زایش و پروار‌بندی در چند ماه گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است، علاوه بر آن واردات تا پایان رمضان به صورت گسترده ادامه خواهد داشت.‌

روزهای گذشته بود که وزارت جهاد کشاورزی‌ اعلام کرد واردات گسترده گوشت گرم و منجمد از ۸ کشور آغاز شده و بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز را تامین کرده است.

به ادعای وزارت جهاد، این قیمت بالای گوشت قرمز مقطعی است و تا پایان سال فروکش می‌کند و از سال آینده قیمت بازار گوشت قرمز روند کاهشی خواهد داشت.

در حال حاضر گوشت گوسفندی تنظیم بازاری به صورت شقه با قیمت هر کیلوگرم ۳۱۰ و ۳۹۰ هزار تومان، گوشت قرمز گوساله به صورت بسته بندی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان و گوشت قرمز گوساله و گوسفند منجمد قطعه بندی با قیمت هر کیلوگرم از ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود، اما مردم می‌گویند که میزان عرضه این گوشت‌ها اصلا کافی نیست و باید زمان طولانی در صف بایستند، یا اینکه به سرعت تمام می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی‌ علی اصغر مَلکی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گرانی دام زنده را عامل گرانی گوشت قرمز عنوان می‌کند و می‌گوید که افزایش قیمت دام زنده به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان رسیده و قیمت را در خرده فروشی‌ها بالا برده است.

طبق یک عرف، نرخ گوشت قرمز در بازار دو برابر نرخ دام زنده به اضافه ۱۰ درصد سود قصابی است.

مَلکی دلیل گرانی دام زنده را بالا بودن قیمت نهاده دامی عنوان کرد که حدود ۷۵ درصد هزینه دام را تشکیل می‌دهد.

چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی از عرضه فراوان نهاده دامی و عرضه با ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت مصوب خبر داد‌.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.