قیمت نفت در پی تصمیم اوپک پلاس افزایش یافت

 

بهای معاملات نفت برنت با ۳۷ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنج شنبه با بیش از ۲ درصد کاهش، بسته شده بودند.

دو منبع آگاه اوپک پلاس روز پنج شنبه گفتند: این گروه سیاست تولید نفت خود را بدون تغییر نگه داشته و در مارس برای تمدید یا عدم تمدید کاهش تولید فعلی، تصمیم گیری خواهد کرد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه، در نوامبر توافق کردند کاهش تولید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ اعمال کنند.

تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: کاهش تولید اوپک پلاس، احتمالا میزان عرضه نفت را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ محدود نگه خواهد داشت زیرا افزایش تولید غیراوپک، عادی خواهد شد و رشد تولید آمریکا از ۸۰۰ هزار بشکه در روز در سال گذشته، به ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴، کاهش خواهد یافت.

همچنین تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای حفظ نرخ بهره یک شبه در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد و اظهارات جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر این که، نرخ بهره به اوج خود رسیده است و در ماههای آینده کاهش خواهد یافت، از قیمت نفت حمایت کرد. نرخ بهره پایینتر، هزینه های استقراض مصرف کننده را کاهش داده و به رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت کمک می کند.

با این حال، در پی گزارش‌های غیرمستند از آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین، قیمت نفت به سمت کاهش هفتگی حدود پنج درصدی پیش می رود.

بر اساس گزارش رویترز، پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت فیلیپ نوا گفت: گزارش‌های اخیر درباره پیشرفت به سوی آتش‌بس طولانی‌مدت میان رژیم صهیونیستی و حماس، می‌تواند تنش ژئوپلیتیک کنونی را برطرف کرده و سرمایه‌گذاران نفت را در حاشیه بازار نگه ‌دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.