برنامه شوم آمریکا و اسرائیل/ استفاده از سازمان ملل به عنوان اهرم فشار بر حماس

مهدی گرگانی در یادداشتی در وطن امروز نوشت: شکست‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و ناکامی این رژیم در دستیابی به اهداف اولیه، شرایط را برای دولت بنیامین نتانیاهو و همچنین آمریکا متحد اصلی اسرائیل بسیار دشوار کرده است. نتانیاهو از طرف جامعه صهیونیستی، خانواده اسرای اسرائیلی و احزاب اپوزیسیون به دلیل ناتوانی در مدیریت جنگ، تلفات بالا و عدم آزادی اسرا به‌شدت تحت فشار قرار دارد و کابینه او به دلیل شکاف و اختلافات گسترده در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. هفته گذشته فقط در یک روز ۲۱ نظامی صهیونیست در حملات نیروهای مقاومت در غزه به هلاکت رسیدند؛ تا جایی که رئیس این رژیم آن را سخت‌ترین روز ارتش خواند. این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی معتقدند دولت در ارائه آمار تلفات جنگ حقیقت را نمی‌گوید و برای جلوگیری از خشم صهیونیست‌ها به صورت قطره‌چکانی اطلاعات می‌دهد. در آمریکا نیز جو بایدن به خاطر حمایت از رژیم تروریست صهیونیستی و ارسال تسلیحات به ارتش اسرائیل تحت فشار بسیاری از سوی نمایندگان کنگره و افکار عمومی این کشور قرار دارد. اکثر مردم آمریکا، واشنگتن را شریک جرم اسرائیل در کشتار مردم بی‌گناه و غیرنظامیان فلسطین می‌دانند. هفته گذشته حامیان فلسطین در کارولینای شمالی سخنرانی بایدن را قطع کرده و خواستار آتش‌بس فوری شدند. مجموعه این ناکامی‌ها باعث شده است آمریکا و متحدانش حمایت‌های خود را از رژیم صهیونیستی افزایش دهند تا بتوانند مردم غزه و حماس را تسلیم خواسته‌های خود کنند. قطع کمک‌های مالی به آژانس‌های امدادرسانی سازمان ملل تازه‌ترین حربه واشنگتن در همین راستاست.

خبر مرتبط
نگرانی جدی سازمان بهداشت جهانی از قطع حمایت‌ها از آنروا

سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: توقف کمک‌های مالی به آنروا عواقبی فاجعه‌بار برای غیرنظامیان غزه در پی خواهد داشت.

ایالات‌متحده اخیرا بر اساس ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر دست داشتن برخی پرسنل آژانس امدادرسانی و پناهندگان سازمان ملل برای فلسطینی‌ها (آنروا) در عملیات توفان الاقصی در ۷ اکتبر، کمک‌های مالی سالانه خود به این نهاد سازمان ملل را قطع کرد. برخی کشورهای اروپایی متحد آمریکا نیز تحت فشارها و تهدیدهای این کشور اعلام کردند کمک‌های مالی خود را به آنروا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

آنروا، آژانس اصلی امدادرسانی به ۲ میلیون ساکن غزه است و قطع کمک‌های مالی به این سازمان می‌تواند باعث توقف کامل فعالیت‌های آن در غزه شود. در حالی ‌که گرسنگی و کمبود مواد غذایی در غزه به نقطه فاجعه‌باری رسیده است، به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش با قطع کمک‌های مالی به آنروا، اولا به دنبال تنبیه سازمان ملل باشند که از ابتدای جنگ غزه مواضع آن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی باعث خشم صهیونیست‌ها شده و ثانیا بتوانند با به وجود آوردن یک شرایط آخرالزمانی در میان مردم غزه، حماس را وادار به دادن امتیازهای بیشتر از جمله آزادی اسرای اسرائیلی کنند. 

برخی ناظران سیاسی نیز قطع کمک‌های مالی به آنروا را انتقام آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاسخ به رای دیوان بین‌المللی لاهه در زمینه نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه می‌دانند.

همزمان با قطع کمک‌های مالی آمریکا و متحدانش به آنروا، شاهد ارائه طرح‌های جدیدی در زمینه آتش‌بس در غزه و تحرکات واشنگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس برای آزادی اسرا نیز هستیم. آمریکا و اسرائیل به دنبال این هستند از طریق سازمان ملل، فشارها بر حماس را برای پذیرش آتش‌بس افزایش دهند و روی گرسنگی مردم غزه برای اهداف خود در جنگ حساب باز کرده‌اند.

در مقابل مقامات فلسطینی با انتقاد از قطع کمک‌های مالی به آنروا، آن را توطئه رژیم آپارتاید صهیونیستی برای فشار مضاعف به مردم غزه خوانده‌اند اما در عین حال تاکید کرده‌اند هرگز تسلیم نخواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.