آغاز جلسه دادگاه لاهه علیه نسل کشی اسرائیل

دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند نخستین جلسه رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را به اتهام نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه آغاز کرد.

دیوان دادگستری بین المللی اعلام کرد که شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی بر ضرورت توقف فوری جنگ و عملیات‌های نظامی این رژیم در نوار غزه تأکید دارد.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی پذیرفته است که در این جلسه شرکت کند تا طبق ادعای خود، به تمام اتهاماتی که علیه این رژیم مطرح می‌شود، پاسخ دهد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که این ترس جدی در نهادهای امنیتی رژیم اشغالگر اسرائیل و دادستانی عمومی این رژیم وجود دارد که دیوان بین المللی دادگستری تل آویو را به نسل‌کشی متهم کند.

جلسات دادگاه لاهه به درخواست آفریقای جنوبی برای اعمال تدابیر اضطراری و وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف عملیات نظامی در غزه می‌پردازد و روند بررسی این پرونده ممکن است سال‌ها طول بکشد.

در این دادخواست ۸۴ صفحه‌ای، آفریقای جنوبی تأکید می‌کند که اسرائیل در ارائه غذا، آب، دارو، سوخت، سرپناه و سایر کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این نوار کوتاهی کرده است.

آفریقای جنوی همچنین در دادخواست خود به بمباران‌های جاری در نوار غزه اشاره کرده است که بر اساس داده‌های مقامات بهداشتی غزه، تا کنون صدها هزار خانه را ویران و حدود ۱.۹ میلیون فلسطینی را مجبور به فرار کرده و منجر به کشته شدن بیش از ۲۳۰۰۰ نفر شده است.

هیئتی متشکل از ۱۷ قاضی، از جمله دو قاضی از اسرائیل و آفریقای جنوبی، به سه ساعت استدلال برای هر طرف گوش خواهند داد. انتظار می‌رود در اواخر این ماه حکمی در مورد اقدامات موقت صادر شود. احکام دادگاه بین المللی دادگستری لازم الاجرا است، اما این دادگاه قدرت اجرای آن را ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.