ماجرای حضور سوسک پوستخوار در تهران چیست؟/ درختان این مناطق خشک شدند

به گزارش اقتصادنیوز، تغییرات ناگهانی محیط زیست پایتخت همواره علامت سوال بزرگی را در ذهن مردم ایجاد می کند، تغییراتی که برخی برای اولین بار اتفاق می افتند و جدید هستند. در تازه ترین نمونه از این دست اتفاقات شاهد خشک شدن تعدادی از درختان در بوستان ها و سطح شهر هستیم. موضوعی که با واکنش رییس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران هم همراه شده است.

 علی‌محمد مختاری درباره علت اصلی خشک شدن تعدادی از درختان در سطح بوستان های جنگلی و شهری پایتخت به نقل از سایت شهر گفت: طغیان آفت سوسک پوست خوار دلیل این اتفاق است و این حشره یکی از آفات مهم و ثانویه درختان است. این آفت از سال ۱۳۹۵ طی چندین مرحله به جنگل ها و بوستان های شهر تهران از جمله بوستان جنگلی چیتگر حمله کرده و باعث خشک شدن تعدادی از درختان شده که با اقدامات کنترلی و پیشگیری از قبیل سمپاشی با سموم شیمیایی و روغن پاشی تنه درختان، محلول پاشی با کودهای شیمیایی و آبیاری درختان ضعیف، نصب تله های فرمونی و جذب سوسک پوست خوار جهت کاهش جمعیت آفت تا حدود زیادی این آفت تحت کنترل درآمد، اما به دلیل گرم شدن هوا، خشکسالی و کمبود منابع آبی، مجدداً طغیان کرد و منجر به خشک شدن تعدادی دیگر از درختان شده است.

خبر مرتبط
شکایت شهرداری تهران بابت قطع درختان از کاخ سعدآباد

شهردار منطقه ۱ تهران گفت: ما در مراجع قضایی از مجموعه کاخ سعدآباد طرح شکایت کردیم تا موضوعات بررسی شوند تا به نتیجه لازم برسند.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران افزود: با وجود مشکلات زیاد در امر حفظ و نگهداری جنگل ها و بوستان های شهری از قبیل گرم شدن هوا، کاهش منابع آبی، پایان دیرزیستی درختان پهن برگ، تراکم درختان، عمق کم خاک زراعی، فقدان سرمای زمستانه و... اولین و مهم ترین اقدام جهت کنترل این آفت، حذف درختان خشک و آلوده بوده و از آنجایی که مالکیت اراضی جنگلی با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی کشور است، صدور مجوز و قطع درختان خشک توسط آن سازمان صورت می پذیرد.

مختاری با بیان اینکه باید در صورت بروز هرگونه عوامل خسارت‌زا به درختان ازجمله پایان دیر زیستی درختان پهن برگ، آفات و بیماری های گیاهی، کوتاهی پیمانکار فضای سبز در امر نگهداشت و... مراتب توسط اداره فضای سبز و کارشناسان گیاه‌پزشکی منطقه بررسی شود، گفت: باید پس از مشخص شدن علل خشکیدگی درختان نسبت به ثبت در سامانه نهال اقدام شود و با اخذ مجوز لازم از کمیسیون ماده هفت نسبت به حذف درختان آلوده یا خشک مبادرت شود. ضمن اینکه جرائم حاصل از قصور در هر یک از پیمان‌ها از پیمانکار نگهداشت کسر می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.