خبر خوش برای زلنسکی/ وعده موشکی انگلیس به اوکراین

گرنت شپس، وزیر دفاع انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، لندن صدها موشک ضدهوایی را به اوکراین عرضه خواهد کرد.

خبر مرتبط
افشای میزان حمایت‌های مالی آمریکا از اوکراین

یک اندیشکده آلمانی در گزارشی میزان کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین را ۷۹ میلیارد دلار عنوان کرد.

شپس در این پست خود نوشت: «ما همچنان به حمایت از بخش دفاعی اوکراین ادامه خواهیم داد. به همین دلیل است که امروز صدها موشک ضدهوایی را به اوکراین می‌فرستیم تا انبار مهمات سامانه‌های پدافند هوایی اعطایی بریتانیا به این کشور که قادر به سرنگون کردن پهپادها و موشک‌های روسی با دقت باورنکردنی است را پر کنیم.»

خبر مرتبط
پوشش جدید زنان اوکراینی در جنگ +عکس

وزارت دفاع اوکراین از تایید اولین جلیقه محافظ برای سربازان زن خبر داد.

به نوشته خبرگزاری تاس، انگلیس از ابتدای اجرای عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ۴.۶ میلیارد پوند (۵.۹ میلیارد دلار) کمک نظامی را در اختیار مقام‌های کی‌یف قرار داده است. دولت انگلیس در چارچوب حمایت‌های تسلیحاتی خود اقدام به ارسال موشک‌های دوربرد سایه طوفان، تانک‌های چلنجر ۲، توپهای هوویتزر آ.اس.۹۰ و راکت‌اندازهای ام۲۷۰ به اوکراین کرده است. سفارت روسیه در انگلیس اعلام کرد،‌ سیاست لندن در ارسال سلاح‌های متنوع برای مقام‌های کی‌یف نشان می‌دهد که مداخله آشکاری در جنگ اوکراین دارد.

برنامه انگلیس برای ارسال موشکهای جدید برای اوکراین بعد از آن اعلام شد که ارتش لهستان روز جمعه ادعا کرد شیء هوایی ناشناسی که «موشک روسیه» خواند از مرز اوکراین وارد حریم هوایی جمهوری لهستان شد و از لحظه عبور از مرز تا ناپدید شدن سیگنال، توسط رادارهای سامانه پدافند هوایی این کشور رصد شد.

«ویسلاو کوکولا»، رئیس ستاد کل ارتش لهستان به خبرنگاران مدعی شد: همه چیز نشان می‌دهد که موشکی روسی به حریم هوایی لهستان وارد شده است و ما آن را از طریق رادار رصد کردیم.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس با اعلام اینکه این حمله روسیه را محکوم می کند، ولادیمیر پوتین را به تلاش برای تحقق آنچه که «ریشه‌کن کردن آزادی و دموکراسی» خواند متهم کرده و گفت: «ما باید تا هر زمان که لازم باشد به ایستادن در کنار اوکراین ادامه دهیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.