بازگشت نام ترامپ به برگه‌های رای ایالت کلرادو

 یک مقام ایالت کلرودا بامداد جمعه (به وقت تهران) اعلام کرد که نام دونالد ترامپ، علی‌رغم دریافت حکم رد صلاحیت از سوی دیوان عالی این ایالت در هفته گذشته در برگه‌های رأی‌دهی برای مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار خواهد گرفت. 

وزیر امور داخلی ایالت کلرادو گفت با توجه به آنکه جمهوری‌خواهان در این ایالت حکم دیوان عالی کلرادو را به دیوان عالی کشور ارجاع داده نام ترامپ در انتخابات مقدماتی هفته آینده (روز ۵ ژانویه ۲۰۲۴) در برگه‌های رأی‌دهی قرار گرفت.

به گفته این مقام ایالتی، تنها در صورتی که دیوان عالی ایالات متحده درخواست تجدیدنظر ترامپ را نپذیرد و یا اینکه حکم دادگاه کلرادو را ابقا کند نام او از برگه‌های رأی حذف خواهد شد. 

روز چهارشنبه جمهوری‌خواهان در ایالت کلرادو شکایتی را نزد دیوان عالی ایالت متحده در خصوص حکم دادگاه کلرادو تنظیم کرده و خواستار تجدید نظر درباره رد صلاحیت ترامپ شدند. 

دیوان عالی ایالت کلرادو ۱۰ روز پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ به استناد بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا نمی‌تواند در این ایالت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود. 

در این بند قانونی که در زمان جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسیده آمده است که کسانی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کنند در صورت «تحریک به اغتشاش یا شورش» از انتخاب مجدد برای مناصب فدرال منع خواهند شد. 

از این بند پیش از این برای رد صلاحیت هزاران نفر از نامزدهای ایالات موتلفه آمریکا (اتحاد مجموعه‌ای از یازده ایالات جنوبی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) استفاده شده است. 

با وجود این، از سال ۱۹۱۹ به این طرف از بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا تنها دو بار استفاده شده، ضمن آنکه کارشناسان می‌گویند لحن مبهم موجود در این بند قانونی روسای جمهور سابق را شامل نمی‌شود. 

«جینا گریسولد»، وزیر امور داخلی ایالت کلرادو در بیانیه‌ای روز جمعه گفت: «دونالد ترامپ در ایجاد شورش نقش داشته و به موجب مفاد قانون اساسی از برگه‌های رأی در کلرادو حذف شد. اقدام دیوان عالی کلرادو صحیح بود. این تصمیم اکنون به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است. من از دیوان عالی ایالات متحده می‌خواهم با توجه به انتخابات مقدماتی پیش رو سریعاً اقدام کند.»

دیوان عالی ایالت متحده بایستی تا قبل از ضرب‌الاجل ۵ ژانویه که انتخابات در کلرادو برگزار می‌شود رأی خود را اعلام کند. 

ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در مرحله مقدماتی انتخابات به شمار می‌رود. این در حالی است که او در جریان چهار پرونده کیفری با ۹۱ مورد اتهام جرم مواجه است که به گفته خودش می‌تواند تا ۵۶۰ سال زندان برای او همراه داشته باشد.

دونالد ترامپ پرونده‌های قضائی و شکایت‌های اینچنینی از خودش را تلاش سیاسی حزب رقیب برای کنار زدن او از صحنه سیاست توصیف کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.