روایت گاردین از ریاکاری آشکار آمریکا درباره اسرائیل و روسیه

 ‌ریاکاری آشکار امریکا در مورد رژیم صهیونیستی و روسیه می‌تواند به قیمت از دست رفتن اعتبار جهانی این کشور تمام شود. دولت بایدن در حالی در حمله رژیم صهیونیستی به غزه از آن رژیم حمایت می‌کند که پیش از آن در مدت زمان کوتاهی روسیه را در قبال جنگ در اوکراین محکوم کرده بود.

این روزنامه انگلیسی افزود: این نوع سیاست ورزی دوگانه (آمریکا) می‌تواند در دنیای واقعی تاثیری جدی بر روابط بین شمال و جنوب جهانی و غرب و شرق گذاشته و پیامدهایی داشته باشد که برای دهه‌ها پایدار و ماندگار خواهد بود.

گاردین فاش کرد: آستین به زودی تشکیل نیروی دریایی بین المللی را اعلام می‌کند

گاردین اضافه کرد:" زمانی که در مجمع عمومی سازمان ملل تنها هشت کشور برای رد آتش‌بس غزه به امریکا و (رژیم) اسرائیل می پیوندند، دیگر به راحتی نمی‌توان ادعا کرد که آمریکا کشوری غیرقابل انکار در تصمیمات بین المللی است."

از نظر فیونا هیل، مسئول سابق وزارت امور خارجه آمریکا و متخصص در امور روسیه، سیاستی که بایدن در سخنرانی ماه اکتبر خود با تشبیه شرایط رژیم صهیونیستی به شرایط اوکراین در پیش گرفته بود تا بتواند کنگره را برای اختصاص بودجه‌ حمایتی به کی‌یف متقاعد کند، ‌آن اقدام به لحاظ بین‌المللی تصمیم مناسبی نبود.
رویکرد گزینشی آمریکا، احتمالاً با محاسبات گسترده‌تری نیز همراه خواهد بود. چون در گذشته از فلسطین به‌عنوان یک مورد خاص تاریخی در سیاست جهانی یاد می کردند، اما امروزه به اعتقاد دانیل لوی، کارشناس یهودی، رویکرد انحصاری امریکا [درباره سرنوشت غزه] با دنیایی که امروز در آن زندگی می‌کنیم و با ژئوپلیتیک معاصر هماهنگی چندانی ندارد. در این رابطه، اتفاق مهم و جالبی هم رخ داده و آن این است که فضای جامعه در بسیاری از کشورهای جنوب و یا حتی کشورهای غربی بطور نمادین به یک فضای شورش علیه ریاکاری غرب، نظم غیرقابل قبول جهانی و نظم پسااستعماری تبدیل شده است.

این مقاله در ادامه می‌افزاید:"‌ اگر آمریکا به اشتباه به دفاع خود از رژیم صهیونیستی ادامه دهد، چند نتیجه محتمل خواهد بود. نخست آن‌که گرایش جامعه جهانی برای ایجاد اتحادهای غیر ایدئولوژیک بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، آمریکا چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه خود را در برابر بلوک‌های جایگزین بزرگ‌تر و قاطع‌تر نظیر بریکس یا سایر ائتلاف‌های تحت رهبری چین ببیند. این در حالی است که پیش از این بایدن ترامپ را عامل تفرقه در جبهه غرب و به انزوا کشاندن امریکا می‌دانست. در آن زمان ادعا می‌شد که نظم لیبرالی آمریکا که با حمله به عراق متلاشی شده و در افغانستان شکست خورده بود، دوباره احیا شده است."
گاردین نوشت:"‌ پس از آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، ‌دولت آمریکا با طرح قانونی خواستار اجرای عدالت برای قربانیان جنایات جنگی شد و آن طرح در نهایت مورد حمایت هر دو حزب (جمهوری خواه و دمکرات) نیز قرار گرفت. این اقدام به طور چشمگیری بر تعداد کسانی که تحت قانون جنایات جنگی تحت پیگرد قرار می‌گرفتند، افزود. همچنین امریکا به‌عنوان یکی از اعضای گروه مشورتی برای بررسی جنایات در اوکراین، مدارکی را به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه کرد و برای مستندسازی، حفظ و نگهداری اسناد و پرونده‌های جنایات جنگی حتی یک تیم از بازرسان و دادستان‌ها را برای کمک به دادستانی اوکراین به آن کشور اعزام کرد."

این مقاله در ادامه با بررسی عملکرد دولت بایدن در قبال فجایع انسانی در غزه، نوشت:"‌این در حالی است که پس از دو ماه ویرانی در غزه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد نیازی به آغاز هیچ‌گونه بررسی رسمی در مورد اینکه آیا رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی شده است یا خیر نمی‌بیند. گفتنی است تسلیحاتی که صهیونیست‌ها در غزه استفاده می‌کنند توسط ایالات متحده تامین شده است. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه بر اساس برخی گزارش‌ها، تعداد قربانیان غیرنظامی در غزه در دو ماه گذشته بیشتر از تعداد کشته شدگان اوکراین در بیش از دو سال است.‌"

گاردین در پایان به‌عنوان نتیجه‌گیری تاکید کرد:" ایالات متحده، چه بخواهد و چه نخواهد، با خطر عواقب رویکرد استانداردهای دوگانه خود در مورد غزه و اوکراین مواجه است."​

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.