پایان شایعات درباره مالیات طلا

با وجود آنکه برخی شایعات حکایت از وضع مالیات طلا داشت، اما سازمان امور مالیاتی کشور خط بطلانی بر تمامی این شایعات کشید.

موضوع صدور صورت‌های مالی در سامانه مودیان برای مشاغل چهارگانه که در روزهای اخیر توسط سازمان امور مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است، عاملی شد تا شایعاتی در بازار طلا درباره وضع مالیات 25 درصد شکل بگیرد.

شایعاتی که واکنش سازمان امور مالیاتی کشور را به همراه داشت و طبق آنچه روابط عمومی این سازمان اعلام کرده است: «هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است.»

براساس اعلام این سازمان، اصل طلا، جواهر و پلاتین از مالیات معاف است و تنها 9 درصد مالیات ارزش افزوده از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود. همچنین مالیات جدیدی بر خریدار طلا وضع نشده بلکه اصل طلا هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و از نظر سازمان مالیاتی ثبت کد ملی خریدار هنگام خرید طلا الزامی نیست.

در همین زمینه نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در بخشی از گفت‌وگویی که با اکوایران داشته است، در این باره بیان کرد: «این تغییرات در حوزه ثبت معاملات فروشندگان طلا است و درباره مالیات بر ارزش افزوده صحبتی نشده، از سال ۱۴۰۰ اعلام شد که مالیات باید از اصل طلا حذف شود و در این ۱۲ سال صنعت طلا با خسارت‌های مالی زیادی رو به رو شد و برخی از طلافروشان به دلیل اعمال مالیات بر ارزش افزوده‌های سنگین که برای طلافروشان وضع شده بود، تعطیل شدند.»

به گفته رییس اتحادیه طلاوجواهر تهران تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر الزام صدور صورتحساب الکترونیکی تاثیری بر قیمت طلا و سکه ندارد و مردم نباید نگرانی درباره مشکلات مالیاتی در آینده در پی این تصمیم داشته باشند.

بذرافشان همچنین تاکید کرد: «باید این اطمینان به طلافروشان داده می‌شود که این سامانه تاثیری در بخش مالیاتی طلافروشان ندارد و تجربه تلخ قانون مالیات بر ارزش افزوده تکرار نخواهد شد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.