تحلیل رویترز از برنامه حزب الله در جنگ غزه/ جنگ همه جانبه با اسرائیل در پیش است؟

منابع آگاه می‌گویند که حزب‌الله طی هفته‌ها درگیری پراکنده با اسرائیل بیش از ۱۰۰ رزمنده خود را از دست داده است. این منابع تأیید کرده‌اند این گروه به دنبال جنگی همه‌جانبه با اسرائیل نبوده و برای آغاز آن برنامه‌ای ندارند.

حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع ارتش اسرائیل

به نوشته رویترز، گروه حزب‌الله لبنان در روز چهارشنبه شش رزمنده دیگر خود را به خاک سپرد. این افراد آخرین نیروهایی بودند که در مرگبارترین رویارویی حزب‌الله با اسرائیل از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ کشته شدند.

فوری / حمله موشکی حزب‌الله به ۲ بالگرد نظامی اسرائیل

از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، درگیری‌های حزب الله با اسرائیل تا حد زیادی به مناطق مرزی محدود شده که ناظران آن را ناشی از قوانین نانوشته بین حزب‌الله و اسرائیل می‌دانند که مدتهاست یکدیگر را در صورت وقوع جنگ،‌ با ضربه‌ای فاجعه‌بار تهدید می‌کنند.

شیخ یوسف سرور، یکی از مقامات حزب‌الله طی مراسم تشییع جنازه در حومه جنوبی بیروت که تحت کنترل حزب‌الله قرار دارد، گفت که این گروه سوگند یاد کرده که تا آخرین لحظه از جبهه غزه حمایت کرده و فشار بر آن را «تا حد امکان» کاهش دهد. او به رویترز گفته: «اما حزب‌الله به گونه‌ای عمل می‌کرد که «وضعیت به طور کلی از کنترل خارج نشود».

یکی از منابع آشنا با تفکر حزب‌الله گفت که «قوانین» حاکم بر این درگیری‌ها «هنوز پابرجا» است. این ارزیابی توسط دو منبع دیگر تأیید شد.

نبیل بومونسف، معاون سردبیر روزنامه النهار لبنان گفت: «جبهه جنوبی بر اساس قوانین اعلام‌نشده درگیری اداره می‌شود. اما با هر اشتباه بزرگی، اوضاع از کنترل خارج شده و به جنگی کامل تبدیل می‌شود.»

اسرائیل ادعا کرده که به دنبال گشودن جبهه‌ای در شمال نیست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که اگر حزب‌الله جنگی همه‌جانبه را آغاز کند، بیروت به غزه تبدیل خواهد شد.

اما با توجه به اینکه بیش از ۸۰ هزار اسرائیلی از شهرها و روستاهای شمال سرزمین‌های اشغالی گریخته‌اند، اسرائیل گفته که خواهان عقب‌نشینی حزب‌الله از مرزهایی است که مطابق قطعنامه سازمان ملل به جنگ سال ۲۰۰۶ پایان داد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در ۱۸ دسامبر خاطرنشان کرد: «پس از برقراری امنیت کامل، ما ساکنان شمال را به خانه‌هایشان در مرز باز می‌گردانیم. ترجیح می‌دهیم این کار را از طریق تفاهم انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که منطقه مرزی از نیروهای حزب‌الله خالی شده است. ما اجازه تهدید مستقیم علیه شهروندانمان را نمی‌دهیم». او ادعا کرده: «اگر چنین روندی به صورت دیپلماتیک به نتیجه نرسد، از اقدام نظامی دریغ نخواهیم کرد».

تاکنون ده‌ها هزار لبنانی نیز از منطقه مرزی گریخته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.