حملات ارتش یمن این بندر استراتژیک اسرائیل را فلج کرد

حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین کشتی‌هایی که بدون توجه به اخطارهای صادرشده، راهی بنادر این رژیم می‌شوند، موجب کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در یک بندر مهم در جنوب سرزمین‌های اشغالی شده است.

مدیر اجرایی بندر ایلات می‌گوید از زمان تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، فعالیت بندر ایلات با کاهش ۸۵ درصدی مواجه شده است.

رویترز نوشته بندر ایلات مرکزی برای ورود خودرو و پتاس به سرزمین‌های اشغالی از طریق بحر المیت است اما به نسبت بنادر مدیرترانه‌ای حیفا و اشدود، اهمیت کمتری داشته است.

با این حال، ایلات که در مجاورت تنها نقطه دسترسی ساحلی اردن در عقبه قرار دارد، دروازه رژیم صهیونیستی به شرق، بدون نیاز به حضور در کانال سوئز است.

ایلات یکی از اولین بنادری بود که از اقدام شرکت‌های کشتی‌رانی برای تغییر مسیر خود از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب که این دریا را به خلیج عدن متصل می‌کند، آسیب دید.

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مانند «مرسک» و «اورگرین» و عملیات کشتیرانی در سواحل یمن را به حالت تعلیق درآورده‌اند و تصمیم گرفته‌اند مسیرهای تردد خود را تغییر دهند.

«گیدئون گولبر» مدیر اجرایی بندر ایلات به خبرگزاری رویترز گفت: «بدون باب المندب، شما شریان اصلی کشتی‌رانی به سمت ایلات را می‌بندید. بنابراین ما ۸۵ درصد از فعالیت کلی خود را از دست داده‌ایم».

این مقام صهیونیست ادامه داد: «ما هنوز تعداد کمی کشتی برای صادرات پتاس در اختیار داریم اما به اعتقاد من، با توجه به مقصد آن‌ها که در شرق دور است، کشتی‌ها دیگر در آن مسیر حرکت نمی‌کنند. پس این هم باعث کاهش فعالیت خواهد شد».

گولبر در ادامه هشدار داد در صورت ادامه وضع کنونی وضعیت فعالیت کشتی‌ها در بندر ایلات به «صفر» خواهد رسید.

مسیر جایگزین برای کشتی‌هایی که قصد عبور از دریای سرخ و باب المندب را ندارند، عبور از سواحل آفریقای جنوبی است که در این صورت ۲ یا سه هفته مدت سفرها و همچنین هزینه‌های آن افزایش می‌یابد.

این مقام صهیونیست گفت که مقام‌های بندر ایلات با طرف‌های مربوطه برای چگونگی ادامه‌یافتن فعالیت آن رایزنی خواهند کرد.

گولبر در پایان هشدار داد: «اگر کشورهای ائتلاف و اسرائیل نتوانند راه‌حلی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن) پیدا کنند، ما احتمالا مجبور خواهیم شد کارگران را مرخص کنیم».

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بامداد چهارشنبه از ایجاد یک ائتلاف چند ملیتی برای تامین امنیت دریای سرخ در میان افزایش حملات به کشتی‌های باری خبر داد. 

عملیات «نگهبان رفاه» نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا را شامل می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.