3 پیشنهاد ناب برای پخت آش شب چله + دستور پخت

شب یلدا طولانی‌ترین شب سال است که معمولا با دورهمی‌های خانوادگی و فامیلی برگزار می‌شود. در این شب هر قومی آداب و رسومی دارد و غذاهای متفاوتی را طبخ می‌کنند. یکی از این غذاها پخت آش است که در ادامه طرز تهیه پخت سه آش پرطرفدار در میان مردم چهارمحال و بختیاری را می‌خوانید.

 

آش کشک و کدو تنبل چهارمحال و بختیاری

یکی از آش‌های معروف چهارمحال و بختیاری، آش کشک و کدو است که معمولا در دورهمی‌های خانوادگی و به مناسبت‌های خاص مخصوصا شب یلدا این آش خوشمزه را آماده می‌کنند.

یکی از رسوم مردم چهارمحال و بختیاری این است که شب یلدا برای تازه عروسی که به تازگی نامزد یا عقد کرده است، خانواده داماد این آش را آماده می‌کنند و به همراه دیگر خوراکی‎‌ها و هدیه برای عروس خانم می‌برند.

مواد لازم برای آماده کردن این آش نخود، لوبیا، برنج یا جو، کشک، کدو تنبل، سبزی و پیاز و نعنا داغ است.

به این صورت که حبوبات را از شب قبل شسته و ۱۲ ساعت قبل از پخت آن‌ها را خیس می‌کنیم. اگر در این مدت چند دفعه آب آن‌ها را عوض کنیم خیلی بهتر است زیرا باعث می‌شود حبوبات طراوت و تازگی خود را حفظ کند و از بو گرفتن حبوبات جلوگیری شود.

بعد از اینکه حبوبات کامالا خیس خورد، آن‌ها را با آب کافی کاملا می‌پزیم.

در مرحله دوم برنج نیم دانه یا جو را به همراه عدس به نخود و لوبیا اضافه می‌کنیم و تا زمانی که برنج یا جو پخته و آش قوام پیدا کند صبر می‌کنیم.

در مرحله سوم سبزی‌های را که قبلا شسته و کمی درشت خرد شده است را به آش اضافه می‌کنیم. در این مرحله اگر مایل هستید که رنگ سبزی تغییر نکند باید درب قابلمه را نگذارید که این کار بستگی به سلیقه شما دارد.

در مرحله آخر کدو حلوایی را پوست کنده، به صورت نگینی خرد و با آب پخت شده را همراه پیاز داغ به آش اضافه می‌کنیم.

زمانی که آش یکدستی خود را به دست آورد کشک رقیق شده را که اصطلاحا به آن «آب کشک» هم می‌گویند، به آش اضافه می‌کنیم.

حالا می‌توان آش را داخل ظرفی ریخته  با کمی از پیاز داغ و کشک باقی مانده تزئین و سرو کرد.

 

آش کارده شهرستان لردگان

آش کارده در لردگان یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری طبخ می‌شود. این آش مخصوص بختیاری‌های این منطقه است. که مواد لازم برای این آش خوشمزه و پر از خاصیت کارده یا کاردین، سبزی کوهی است که در همان منطقه می‌روید، گندم، برنج و آب مایع کارده که ترش و تازه است.

دستور پخت آش کارده به این صورت است که ابتدا گندم را با سبزی کارده در هاونگ ریخته و شروع به کوبیدن می‌کنیم به صورتی که یک مخلوط چسبناک به دست بیاید.

در مرحله دوم، داخل یک قابلمه آب ریخته و روی شعله گاز می‌گذاریم تا به جوش بیاید بعد از اینکه آب جوش شد، از روی شعله برمی‌داریم و گندم و کارده کوبیده شده به اضافه‌ کمی برنج و آب ترش کارده را به آب جوش اضافه می‌کنیم و مخلوط را به صورت یک دست هم می‌زنیم سپس درب قابلمه را گذاشته و هفت الی هشت ساعت باید در یک جای کاملا گرم با یک پارچه ضخیم دور قابلمه را بپوشانیم تا مواد گرم بماند و کاملا جا بیفتد.

در این مرحله بعد از مدت زمانی که گذشت درب قابلمه را برداشته و آبی که روی مواد جمع شده را برمی‌داریم و مواد را هم می‌زنیم، قابلمه را روی شعله گاز گذاشته تا جوش بیاید شروع به هم زدن می‌کنیم تا آش یک دست شود، آش کارده آماده است و می‌توان آن را سرو کرد.

 

آش کشک شیخ‌شبان

یکی از آش‌هایی که مورد استقبال مردم چهارمحال و بختیاری و مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند است، آش کشک شیخ شبان، مردمان ترک‌زبان این استان است که به عنوان یک وعده غذایی در عروسی‌ها از مهمانان با این غذا پذیرایی می‌‌شود.

موادی که لازم است برای این آش خوشمزه آماده شود؛ کشک، برنج گرده، نخود و لوبیا، عدس و سبزی است که برای طعم  این آش پیاز و سیر داغ، گوشت چرخ‌کرده و پونه و نعنا کوهی استفاده می‌شود.

در مرحله اول سبزی و عدس وبرنج را همراه آب داخل  قابلمه ریخته و بعد از اینکه این مواد پخته شد نخود و لوبیا که از قبل پخته شده را به همراه کشک اضافه می‌کنیم، بعد از آن که آش یک دست و آماده شد داخل یک ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

 طعم آش را که با پیاز و سیر داغ، گوشت چرخ شده، نعنا و پونه کوهی آماده شده است را در ظرفی کنار آش گذاشته تا میهمانان آن را با آش مخلوط و سرو کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.