ضربه‌های شدید جنگ غزه به اسرائیل/حجم مبادلات تجاری اسرائیل سقوط آزاد کرد

گزارش معاملات تجاری شرکت «پرایس واترهاوس کوپرز» اسرائیل درباره تجارت این رژیم در سال ۲۰۲۳ واقعیتی مبهم و پر از چالش را برای اقتصاد اسرائیل ترسیم می‌کند.

ارتش اسرائیل مضحکه شد/ انتقاد تند به ارتش اسرائیل در یک برنامه تلویزیونی

این گزارش حاکی از کاهش بیش از ۴۶ درصدی ارزش معاملات تجاری و کاهش ۲۳ درصدی در تعداد کل این معاملات نسبت به سال قبل است.

یک افشاگری جدید درباره حمله اسرائیل به غزه/استفاده گسترده از «بمب احمق»

بر اساس این گزارش که توسط روزنامه عبری جروزالم پست منتشر شده است، ارزش کل معاملات تجاری اسرائیل در سال جاری به حدود ۹.۸ میلیارد دلار رسیده است که کمترین میزان آن در ۱۰ سال گذشته است و در مقایسه با ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است که میانگین ارزش معاملات تجاری اسرائیل نیز  با ۳۵ درصد کاهش در سال جاری به ۱۳۱ میلیون دلار رسید، در مقایسه با ۲۰۲ میلیون دلار که در سال گذشته ثبت شده بود.

بر اساس گزارش مذکور، تعداد معاملات بزرگ اسرائیل - بیش از ۱ میلیارد دلار -  نیز شاهد کاهش بوده که نشان دهنده تغییر به سمت معاملات کم ریسک است.

این گزارش حاکی از آن است که بخش فناوری اسرائیل که نیروی محرکه اقتصاد این رژیم است، بهبود نیافته است، زیرا سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این بخش به شدت کاهش یافته و به ۶.۷ میلیارد دلار رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدود ۴۱ درصد کاهش داشته است.

«PricewaterhouseCoopers Israel »(پرایس واترهاوس کوپرز) تاکید کرد که معاملات با طرف‌های خارجی در اسرائیل در واقع امر کاهش یافته است که نشان دهنده افزایش نگرانی سرمایه گذاران است.

این روزنامه به نقل از لیات اینزل آویل، رئیس خدمات معاملات این شرکت نوشت: در کوتاه مدت، با توجه به تشدید تنش‌های امنیتی و ادامه جنگ، انتظار داریم که فشار بر بازار داخلی  در مقایسه با روندهای جهانی به شکلی بزرگ تر ادامه داشته باشد.

وی افزود: «پیش‌بینی واکنش بلندمدت بازار دشوار است و به عوامل دیگر از جمله تحولات مربوط به وضعیت امنیتی و سیاسی در اسرائیل بستگی دارد».

جروزالم پست در پایان آورده است: «ناآرامی‌های سیاسی ناشی از طرح بحث‌برانگیز اصلاحات قضایی مستقیماً بر اقتصاد اسرائیل تأثیر گذاشته است و این اصلاحات از ژانویه گذشته به اعتراضات گسترده منجر شده است و نگرانی‌ها را در مورد فساد و بی‌ثباتی اقتصاد اسرائیل افزایش داده است و حالا جنگ در نوار غزه، با توجه به وضعیت امنیتی بی سابقه‌ای که برای اسرائیل رقم زده، عدم اطمینان را در بازار اسرائیل افزایش داده است».

۳۰۰ کارشناس ارشد اسرائیلی نیز چند هفته پس از آغاز تجاوز نظامی اسرائیل به نوار غزه در نامه‌‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم هشدار دادند که اقتصاد اسرائیل دوران سختی را پشت سر می‌گذارد که نیاز به اقدام فوری برای جلوگیری از آسیب بیشتر دارد. آنها خطاب به نتانیاهو و وزیر دارایی کابینه وی گفتند: شما بزرگی بحرانی که اقتصاد با آن روبروست را درک نمی کنید. باید متفاوت عمل کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.