چین و آمریکا در این موضوع مهم توافق کردند+جزئیات

جزئیات این طرح روز دوشنبه توسط پایگاه ژاپنی Nikkei Asia فاش شد که به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود دو کشور امیدوارند بتوانندبه تعهدی دوجانبه «برای شفاف‌سازی کارهایی که انجام می‌دهند» دست پیدا کنند.

در شرایطی که روابط میان واشنگتن و پکن به دلیل افزایش بدگمانی‌های دوطرفه بر سر مجموعه‌ای از سیاست‌ها با تنش‌ها بی‌سابقه‌ای مواجه شده مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این توافق مشابه ساز و کارهایی خواهد بود که در حال حاضر میان دو کشور برقرار است.

تنش‌ میان دو کشور درماه فوریه بعد از آن اوج گرفت که واشنگتن پکن را به ارسال یک بالن جاسوسی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده آمریکا متهم کرد. آمریکا بهمن‌ماه گذشته گزارش داد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور یک شی پرنده ناشناس که گمان می‌رود بالن جاسوسی متعلق به چین باشد را هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.

چین در آن زمان ادعاهای آمریکا درباره ارسال بالن برای جاسوسی را رد کرده بود. پکن گفته بود که بالن مذکور برای هواشناسی بوده و به اشتباه وارد حریم هوایی ایالات متحده آمریکا شده بود. اقدام آمریکا در سرنگونی آن بالن هشدار مسئولان ارشد چین را به دنبال داشت و به تشنج در روابط دوجانبه پکن و واشنگتن اضاف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.