اسرائیل دست بردار نیست!/تداوم حملات به بیمارستان‌های غزه

کارشناس ویژه سازمان ملل حق سلامت امروز خواستار پایان «جنگ بی امان» اسرائیل علیه سیستم مراقبت‌های بهداشتی در غزه شد و این دوران جنگ را «تاریک‌ترین لحظه‌ای که در قالب آن حق سلامت برای افراد انکار می‌شود» عنوان کرد.

دست اسرائیل رو شد!/تایید نقش داشتن اسرائیل در مرگ خبرنگار رویترز

به گزارش «آناتولی»،«تلانگ موفوکنگ» گزارشگر ویژه سازمان ملل حق سلامت،در مورد حملات هوایی اسرائیل طی هفته‌های اخیر به بیمارستان‌های غزه صحبت کرد و گفت: نیروهای اسرائیلی تنها در این هفته چندین بار به نزدیکی بیمارستان «کمال عدوان» در شمال غزه حمله کرده‌اند.

ضدحمله حماس به اسرائیل/خان یونس جهنم اسرائیل شد؟

موفوکنگ عنوان کرد فعالیت‌های امدادی و پزشکی زیر آتش سنگین نیروهای اسرائیل قرار دارد. وی در این رابطه  در قالب بیانیه‌ای عنوان کرده است: به عنوان یک پزشک متخصص، نمی‌توانم درک کنم که همکارانم در غزه در حال تحمل چه چیزی هستند. آنها در حالی کار می‌کنند که همکاران و عزیزانشان مورد حمله قرار می‌گیرند و حتی بسیاری از آنها در حین درمان بیماران خود کشته‌ شده‌اند.

بر اساس بیانیه مذکور، از تاریخ ۷ اکتبر حداقل ۳۶۴ حمله به مراکز خدمات درمانی و گروه‌های امدادی در اراضی اشغالی فلسطین ثبت شده است که این حملات منجر به شهادت بیش از ۵۵۰ نفر از کادر درمان و مجروح شدن نزدیک به ۷۳۰ نفر دیگرشان شده است. علاوه بر این به موجب این حملات، ۵۰ مرکز بهداشتی و ۱۹۰ آمبولانس هم آسیب دیده است.

این در حالی است که بر اساس قوانین جنگ، تاسیسات غیرنظامی، مانند بیمارستان‌ها، برای حملات جنگی ممنوع هستند و اسرائیل در توجیه اقدامات وحشیانه خود در جریان حمله به بیمارستان‌ها مدعی شده است که گروه مقاومت فلسطینی حماس، از این بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه استفاده می‌کند، با این حال تاکنون هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای از سوی این رژیم برای اثبات ادعایش ارائه نشده است.

در بیانیه مذکور به آن گروه از کارکنان بهداشتی نیز اشاره شده است که تحت تاثیر حملات اسرائیل، یا دستگیر شده و بازداشت هستند و یا به خاطر این حملات مجروح شده اند. از جمله مدیر کل بیمارستان الشفا، بزرگترین بیمارستان در نوار غزه که در تاریخ ۲۳ نوامبر دستگیر شد و همچنان هم خبری از وی نیست.

به گفته کارشناس ویژه سازمان ملل بیمارستان اندونزی هم از تاریخ ۲۸ اکتبر، ۳۵ بار از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته است. به گفته این کارشناس ویژه سازمان ملل، زیرساخت های مراقبت‌های بهداشتی در نوار غزه به طور کلی از بین رفته است و ما در تاریک ترین لحظه‌ از زمان برای برخورداری از حق سلامتی در طول زندگی خود قرار داریم.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل در نهایت با تاکید بر لزوم جلوگیری از درگیری و رسیدگی به علل ریشه‌ای ماجرا ،خواستار برقراری آتش‌بس فوری و پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.