فرانسه به چین تذکر داد/ جهان به بحران جدید نیاز ندارد

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه در نشست خبری در کانبرا از چین خواست تا نقش خود را در کاهش تنش‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه ایفا کند.

وی همچنین نگرانی پاریس را در مورد سانحه اخیر ناو استرالیایی و تنش‌های مرتبط با فیلیپین اعلام و عنوان کرد: آرامش و ثبات باید در تنگه تایوان حاکم شود و جهان به هیج وجه نیازی به یک بحران جدید ندارد.

عجیب ترین بنای چینی / این عمارت کاخ سفید نام گرفت+ عکس

وی تاکید کرد چین باید آزادانه «پیشرفت اقتصادی» خود را ادامه دهد اما در عوض لازم است انتظارات بین المللی را در زمینه هایی مانند حقوق بشر برآورده کند.

وی اظهار کرد: به همین دلایل، ما به روابط سازنده خود با چین ادامه می‌دهیم و نشانه‌های نویدبخشی نیز در این زمینه دیده می‌شود. تلاش‌های ما به گونه ای نتیجه داده و همکاری‌ها روند مثبتی خواهند داشت.

پکن می‌گوید بیشتر بخش‌های دریای جنوبی چین تحت حاکمیت چین است. اما فیلیپین، بروئنی، مالزی و تایوان همچنین مدعی هستند چندین جزیره و صخره مرجانی این دریا که به نظر می‌رسد حاوی ذخایر نفتی غنی هستند به آن‌ها تعلق دارد.

در روزهای گذشته تحولات در دریای جنوبی چین و نیز برگزاری رزمایش‌های انفرادی و مشترک افزایش یافته است. استرالیا در ماه نوامبر از پکن به دلیل اجرای عملیات ناامن و غیرحرفه ای در دریا انتقاد کرد و گفت یکی از غواصان نیروی دریایی این کشور دراثر امواج ردیاب صوتی ناو چینی صدمه دیده است.

فیلیپین همچنین مدعی افزایش تعداد کشتی‌های چینی در دریای جنوبی نسبت به ماه گذشته شده است. این در حالیست که وزیر دفاع فیلیپین روز شنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود از توافق کشورش با پاریس برای ارتقای سطح همکاری‌های دفاعی بین دو کشور خبر داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.