کاخ سفید مدعی شد: تیراندازی در بیت‌المقدس نقض آتش‌بس نیست

طبق گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی گفت که این اتفاق «از نظر فنی» آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را که تنها غزه را شامل می‌شود نقض نمی‌کند. جان کربی همچنین گفت که کاخ سفید لحظه به لحظه در تلاش است تا آتش‌بس موقت در غزه برای روزهای دیگر تمدید شود. 

رسانه‌های فلسطینی روز پنجشنبه (۳۰ نوامبر/۹ آذر)، از وقوع یک عملیات استشهادی در قدس اشغالی خبر دادند.  وبگاه فلسطینی «شهاب» گزارش داد که در  تیراندازی به یک ایستگاه اتوبوس در شهرک «راموت» واقع در قدس اشغالی، ۸ صهیونیست زخمی شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

پس از آن، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که یک زن شهرک‌نشین کشته شده و ۸ نفر زخمی شده‌اند. نیروهای اسرائیلی نیز بلافاصله خود را به محل حادثه رساندند. 

رسانه‌های صهیونیستی ادعا کردند که مجریان این عملیات ۳ فلسطینی بودند که نظامیان اسرائیلی هر ۳ نفر آنها را به شهادت رساندند. 

این عملیات در حالی صورت گرفت که «جمعیت زندانیان فلسطین» شامگاه پنجشنبه اعلام کرد رژیم اسرائیل از روز عملیات حماس در ۷ اکتبر بالغ بر ۳۳۶۵ نفر فلسطینی را دستگیر کرده است. 

در بیانیه این نهاد فلسطینی آمده است که در میان دستگیرشدگان چندین نفر زن و چند نفر دیگر زندانیان سابق هستند. 

آمریکا بعد از ۷ اکتبر به شدت از حملات رژیم اسرائیل در غزه حمایت کرده است. دولت جو بایدن در روزهای گذشته گفته که تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

قبل از برقراری نخستین آتش‌بس موقت در روز ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) حملات ۷ هفته‌ای اسرائیل در غزه به شهادت بیش از ۱۵۰۰۰ نفر منجر شده بود که بیش از ۵۵۰۰ نفر آنها کودک بودند.

علی‌رغم آتش‌بس شکننده در غزه رژیم اسرائیل حملات یورش‌های مرگبار خود در کرانه باختری را ادامه داده و تقریباً به اندازه زندانیانی که به عنوان بخشی از آتش‌بس آزاد کرده زندانیان جدید فلسطینی دستگیر کرده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.