سر دردهای صبحگاهی را جدی بگیرید

 خوردن آدامس زیاد در شب، دندان قروچه در شب هنگام خواب، می تواند از عوامل سر درد باشد اگر فردی پس از بیدار شدن از خواب اغلب از سردرد رنج می برد، این ممکن است نشانه یک مشکل جدی سلامتی باشد.

دکتر یلنا تزاریووا، متخصص خواب،  اشاره می کند که سردرد می تواند در هر زمانی از روز ظاهر شود. اما اگر بعد از بیدار شدن در صبح ظاهر شود، ممکن است علت آن اختلال خواب باشد.

او می گوید: "شخصی ممکن است پس از بیدار شدن از خواب احساس سردرد کند، اگر هیچ روتینی را رعایت نکند. علت این است که بدن در حالت سازگاری همزمان با تغییر تنظیمات ساعت است. یعنی سعی می کند چرخه خواب را طوری تنظیم کند که پایان آن مصادف با زمان لازم برای بیدار شدن است. اما اگر بیداری در طول دوره خواب عمیق رخ دهد، "بیدار شدن از خواب بسیار دشوارتر از شروع یا پایان چرخه خواب است. بنابراین، فرد احساس سردرد، ناراحتی و ضعف می کند."

به گفته وی، به دلیل تجمع  هوا در اتاق، فرد می تواند احساس سردرد کند. اگر سردرد صبحگاهی از بین نرفت حتی اگر اتاق به طور منظم تهویه شود و یک روال خواب خاص رعایت شود، فرد باید با پزشک مشورت کند. زیرا این سردرد ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی مانند آپنه خواب باشد.

او می گوید: "دلیل دیگر هیپوکسی یا گرسنگی اکسیژن است. به عنوان یک قاعده کلی، این وضعیت ناشی از خروپف است، جایی که تنفس در طول خواب متوقف می شود. سردرد همچنین می تواند ناشی از فشار خون بالا باشد و توقف تنفس نیز می تواند منجر به خروپف شود. سردرد نشان دهنده مقاومت درونی بدن در برابر لزوم بلند شدن و انجام کاری است. این اغلب در مبتلایان به افسردگی مشاهده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.