بورل: جنگ در اوکراین را فراموش نکرده‌ایم

جوسپ بورل در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه اوکراین در بروکسل گفت: جنگ غزه بر دستور کار بین‌المللی سایه افکنده اما مایلم به «دیمیترو کولبا» اطمینان دهم که این مساله باعث نخواهد شد که تمرکز ما از حمایت قوی و بی‌قیدوشرط اوکراین منحرف شود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: روسیه تلاش می‌کند تا از تحولات غزه برای تحمیل رنج‌های بیشتر در اوکراین استفاده کند، به این امید که جهان سرگرم موضوع دیگری است. اما من امروز حمایت قوی اتحادیه اروپا از اوکراین و کمک به این کشور را برای عقب‌راندن روسیه مورد تاکید قرار می‌دهم.

تلاش بورل برای آتش بس در غزه/ قطعنامه‌ شورای امنیت باید اجرا شود 

وی سپس اضافه کرد که دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه نهایی و متن آن به وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ارائه شده است.

بورل ابراز امیدواری کرد که این بسته در نشست آتی شورای وزیران در ماه دسامبر تصویب شود.

جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا تاکنون یازده بسته تحریمی علیه مسکو وضع کرده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای جبهه کی‌یف، به تنش‌ها و درگیری‌ها دامن زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.