اعتراف واشنگتن‌پست از رسوایی بی سابقه در آمریکا

رسانه آمریکایی خبر داده جنگ غزه به شکلی بی‌سابقه سیاست خارجه دولت «جو بایدن» را به چالش کشیده و این رئیس‌جمهور آمریکا در سه سال ریاست‌جمهوری خود با هیچ مسئله‌ای تا این حد چالش‌برانگیز مواجه نشده است.

واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته بسیاری از کارکنان و مشاوران دولت بایدن با نظرات و مواضع او در قبال جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی مخالف هستند و او دیگر نمی‌تواند به اتحادی که زمانی به وجود آن در دولت خود می‌بالید، تکیه کند.

این اختلاف تا آنجا پیش رفته که چندی پیش برخی مقامات دولت بایدن خواستار ملاقات با رئیس‌دفتر کاخ سفید، یکی از مشاوران ارشد بایدن و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا شدند تا درباره ابهامات خود پیرامون استراتژی دولت برای محدود کردن تلفات غیرنظامی و چشم‌انداز بایدن برای منطقه در روزهای پس از جنگ، توضیحاتی بشنوند.

اعتراف سنگین دیلی تلگراف درباره موشک هایپرسونیک فتاح ۲

واشنگتن‌پست این گزارش را در پی مصاحبه با ۲۷ مقام کاخ سفید، مشاوران ارشد دولت بایدن و مشاوران خارج از دولت مطرح کرد که هیچ‌یک نخواستند نامشان فاش شود.

به گزارش این روزنامه، بخش اعظم اختلاف در کاخ سفید میان مشاوران ارشد بایدن و کارکنان تازه‌کار دولت او با پیشینه‌های گوناگون است؛ اما حتی مشاوران ارشد هم اذعان می‌کنند که حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه به موضع جهانی ایالات متحده آسیب زده است.

برخی صاحب‌نظران بر این باورند که اگر جو بایدن در همان روزهای نخستین جنگ تا این حد از رژیم صهیونیستی حمایت تمام‌عیار به عمل نمی‌آورد، امروز می‌توانست موضع معتدل‌تری اتخاذ کرده و از منظر سیاسی و دیپلماتیک متحمل فشار کمتری شود.

واشنگتن‌پست همچنین به وجود تضادهایی در رفتار و مواضع شخص بایدن نسبت به این مناقشه پرداخته است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر در واکنش به آمار بالای تلفات اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت غزه که توسط حماس اداره می‌شود، گفت که به صحت داده‌های این نهاد باور ندارد!

با این وجود، او در دیدار با چند فلسطینی که خانواده خود را در جنگ غزه از دست داده‌اند، احساساتی شده و یکی از آن‌ها را در آغوش کشید! بر اساس اظهارات یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، بایدن در انتهای این دیدار که دو برابر زمان برنامه‌ریزی‌شده به طول انجامید، به آن‌ها گفت: متاسفم؛ از خودم ناامید شدم. تلاشم را بیشتر خواهم کرد.

علاوه بر این، برخی مقامات یهودی دولت بایدن نسبت به واکنش او در قبال جنگ غزه و حمله حماس به مواضع رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی قدردانی کرده‌اند؛ اما در عین حال بسیاری از رهبران مذهبی و چهره‌های ترقی‌خواه از جمله یهودیان نسبت به وضعیت انسانی بحرانی در غزه هشدار داده و خواستار آتش‌بس دائمی شده‌اند؛ امری که بایدن با آن مخالف بوده و وقفه بشردوستانه را به آن ترجیح می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.