آمار تکان دهنده از تجارت غیرقانونی حیات‌وحش در ایران

سردار عباس مسعودی در اولین نشست هم اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش که امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: از جمله تهدیداتی که حیات وحش کشورمان با آن مواجه است، می‌توان به تخریب زیستگاه، ورود انواع آلودگی‌ها، ورود گونه‌های غیر بومی و ... به کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه خرید و فروش حیات وحش سومین تجارت غیر قانونی در جهان محسوب می‌شود، گفت: ارزش این مبادلات هفت تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

مسعودی با اشاره به برخی از علل قاچاق حیات وحش اظهارکرد: قبح زدایی، اطاله دادرسی، فقر و بیکاری از جمله علل افزایش قاچاق حیات‌وحش است.

جانشین پلیس پیشگیری فراجا با بیان اینکه یگان حفاظت محیط زیست یکی از ۱۲ یگان‌های حفاظت در کشور است، گفت: تاکنون این یگان ۳۹ شهید و ۴۹ جانباز را در راه صیانت از منافع ملی و محیط‌زیست تقدیم کرده است. علاوه بر این این یگان در هفت ماهه امسال ۳۶ قبضه سلاح جنگی را از قاچاقچیان و شکارچیان ضبط کرده است.

وی از دستگیری ۷۱۱۳ نفر به دلیل ارتکاب جرائم مرتبط با محیط زیست از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه خبر داد و گفت:‌ در این مدت ۲۷۱۴ قبضه سلاح غیرمجاز نیز کشف شده و ۳۶۲۱ متخلف محیط‌زیستی نیز شناسایی شده‌ است. 

بازداشت ۵۰ نفر در کلمبیا به اتهام قاچاق حیات وحش

جانشین پلیس پیشگیری فراجا درباره چالش‌های یگان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: طولانی شدن فرآیند جبران خسارت به محیط بانان، کمبود امکانات مدرن، پایین بودن حقوق و مزایای محیط بانان، کمبود تجهیزات الکترونیک، همکاری ضعیف برخی دستگاه‌ها، کمبود محیط بان، تخریب و تصرف زیستگاه‌ها از جمله این چالش‌هاست.

مسعودی در پایان با بیان اینکه لازم است برای عملکرد بهتر و ایجاد زمینه مشارکت فعال، توسعه به کارگیری از تکنولوژی‌های مدرن، تامین تجهیزات تخصصی محیط بانان و وضع قوانین بازدارنده در دستور کار قرار دارد، گفت: پلیس پیشگیری فراجا آماده همکاری‌های بیشتر برای مقابله با قاچاق حیات‌وحش است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.