کرملین: عملیات ویژه خود را متوقف نمی‌کنیم

دیمیتری پسکوف روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی با این مضمون که "کرملین وضعیت کنونی اوکراین را ۱۰ سال پس از ناآرامی‌های "میدان" چگونه ارزیابی می‌کند"، گفت: "اگرچه ما به آن (رخداد) "میدان" می‌گوییم، اما در واقع یک "کودتا" به عنف بود که از خارج حمایت شده‌است."

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد، وی در این خصوص افزود: آنچه که برای ما اهمیت دارد، دستیابی به اهداف‌مان است و به همین منظور عملیات ویژه خود را متوقف نمی‌کنیم.

به نوشته تاس، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳، دولت اوکراین اعلام کرد که امضای توافقنامه همکاری با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورده است.

پس‌از آن بود که مخالفان در واکنش به این اقدام دولت مانع فعالیت پارلمان شدند و با برگزاری تجمعات طولانی مدت در میدان استقلال در مرکز کی‌یف، اعتراض خود را علنی و عمومی کردند.

محدودیت جدید اتحادیه اروپا برای دیپلمات‌های روسیه

ملی‌گرایان طی درگیری‌های سه ماهه‌ای که "یورومیدان" نام گرفت، تعدادی از ساختمان‌های اداری در غرب کشور را تصرف و با برژایی اردوگاهی در مرکز کیف با پلیس درگیر شدند.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.