کره شمالی برای آمریکا خط و نشان کشید

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد ، در بیانیه ای از وزارت دفاع کره شمالی آمده است پیونگ یانگ برای ابراز بازدارندگی و پاسخ به ناپایداری منطقه که توسط آمریکا و متحدانش ایجاد شده، تدابیری می‌اندیشد.

در بیانیه کره شمالی آمده است: ما هشدار می‌دهیم که آمریکا هرقدر از فروش بی رویه تسلیحات سود بیشتری ببرد، باید بهای بیشتری برای بحران‌های امنیتی بپردازد.

ژاپن می‌خواهد برای بزرگترین زیرساخت نظامی خود از جنگ جهانی دوم، ۴۰۰ موشک «توماهاوک» از آمریکا خریداری کند. پنتاگون روز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) اعلام کرد که دولت آمریکا با این فروش احتمالی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

تصویری کم یاب از همسر رهبر کره شمالی+ عکس

پنتاگون در حالی این معامله را اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین‌پینگ همتای چینی او روز چهارشنبه بر سر گشایش یک خط تلفن مستقیم ریاست جمهوری، از سرگیری ارتباط بین ارتش‌های دوکشور و مقابله با تولید فنتانیل توافق کرده و پیشرفت ملموسی را در اولین مذاکرات رو در روی خود در عرض یک سال اخیر به نمایش گذاشتند.

پنتاگون تصریح کرد، بسته معامله شده بین آمریکا و ژاپن ۴۰۰ عدد موشک توماهاوک، ۱۴ سامانه تاکتیکی کنترل سلاح توماهاوک، نرم افزار، تجهیزات پشتیبانی، قطعات یدکی و پشتیبانی فنی را شامل می‌شود.

هر چند وزارت امور خارجه آمریکا با این معامله موافقت کرده اما مشخص نیست مذاکرات در قبال این معامله به نتیجه رسیده یا قراردادی در رابطه با آن امضا شده است یا خیر.

آمریکا همچنین به تازگی اعلام کرده است که با فروش احتمالی موشک‌های «سایدویندر» و موشک «استندرد ۶ بلاک آی» به کره جنوبی موافقت شده است.

این بیانیه درحالی منتشر شده است که کره جنوبی در مورد قصد کره شمالی برای پرتاب یک ماهواره جاسوسی هشدار داده است. شین وون شیک وزیر دفاع کره جنوبی روز گذشته گفت که این پرتاب ممکن است طی این هفته صورت بگیرد.

کانگ پیل هو فرمانده عملیاتی ستاد مشترک نیروهای مسلح (JCS) گفت ما به طور جدی به کره شمالی هشدار می‌دهیم تا پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی خود را که در حال آماده سازی است، متوقف کند. وی این پرتاب احتمالی را «اقدامی تحریک آمیز» می‌داند که امنیت ملی کره جنوبی را تهدید می‌کند. وی تاکید کرد که این اقدام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را درخصوص ممنوعیت کره شمالی از استفاده فناوری موشک‌های بالستیک نقض می‌کند.

پیونگ یانگ گفته است در برابر تهدیدات آمریکا و متحدانش، توانایی‌های تهاجمی‌تر و قاطعانه‌تری نشان می‌دهد.

چهارشنبه گذشته، کره شمالی اعلام کرد موتورهای سوخت جامد را با موفقیت آزمایش کرده و از آن‌ها در موشک‌های بالستیک خود استفاده می‌کند. انتظار می‌رود سال آینده میلادی، کره شمالی این موتورها را در موشک‌های جدید خود آزمایش کند.

موشک ‌هایی که سوخت جامد مصرف می‌کنند برای کره شمالی بسیار سودمندتر از سلاح‌های دارای سوخت مایع هستند. استقرار این تسلیحات آسان تر و پرتاب آن سریع‌تر است. این موضوع سرعت ردیابی و واکنش پدافندهای موشکی را کاهش می‌دهد.

شورای امنیت ملی کره جنوبی روز دوشنبه در نشستی اعلام کردند آمادگی نظامی خود را برای پاسخ فوری به هرگونه تهدید از سوی کره شمالی افزایش می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.