خبر مهم از پرداخت معوقات ۶ ماهه پرستاران

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تعرفه پرستاری شش ماهه همکاران، در روز پرستار برای بیش از ١٨ هزار نفر واریز می‌شود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هم کمک و همراهی کند تا بتوانیم بحث تعرفه پرستاری را به‌صورت منظم و براساس شاخص‌ها و بدون تأخیر پرداخت کنیم.

مراسم گرامی‌داشت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار در این سازمان با حضور میرهاشم موسوی مدیرعامل، یوسف نوری و مرتضی لطفی اعضای هیئت‌مدیره، دکتر مهدی اسلامی معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، سید مرتضی حسینی معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌ها و با حضور جمعی از مدیران و نیز پرستاران و بهورزان شاغل در مراکز درمانی این سازمان در سالن مجموعه فرهنگی ورزشی نگین غرب برگزار شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این مراسم، با تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) و ابراز خشنودی از حضور در جمع پرستاران، گفت: امسال گرامی‌داشت روز پرستار را در حالی برگزار می‌کنیم که برخلاف همه پیمان‌نامه‌های جهانی و اصول اخلاقی، تعداد زیادی از کادر درمان در سخت‌ترین شرایط و غیرانسانی‌ترین موقعیت در بیمارستان‌های غزه به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند. در تاریخ بشریت این حجم از ظلم و جنایت که توسط رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی و در سکوت و با حمایت قدرت‌های جهانی انجام می‌شود، کم‌نظیر است. این درد بزرگ را تاریخ به یاد خواهد داشت. ددمنشانه‌ترین رفتارها و وحشیانه‌ترین اتفاقات در همین لحظات در فلسطین اشغالی در حال رخ دادن است. جهانیان شاهد هستند که بیماران و مجروحانی که به بیمارستان به‌عنوان جایگاه تسکین آلام و درمان جراحت‌ها پناه برده‌اند، ظلم مضاعف و برخورد وحشیانه صهیونیست‌ها را تجربه می‌کنند. شرایط در غزه به‌گونه‌ای است که کادر درمان در سراسر جهان فارغ از این که چه دینی دارند و حتی پزشکان اروپایی صدای اعتراضشان به وضعیت وخیم کودکان و زنان و مجروحان، بلند شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در این روز مبارک، باید از مقام و جایگاه قشر عظیم پرستاران، به‌ویژه پرستاران شاغل در سازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی که شبانه‌روز تلاش می‌کنند و در تاریخ این مرز و بوم بارها صحنه‌هایی از ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی را در بخش‌های مختلف به تصویر کشیده‌اند، تقدیر کنیم. جمع حاضر در این مراسم، برگزیدگان این قشر عزیز است، هر چند از دید ما همه پرستاران فی‌نفسه برگزیده هستند. یکی از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در بخش سلامت، پرستاران و بهیاران و بهورزان عزیز هستند، کسانی‌که در کنار پزشکان، ارائه خدمات درمانی را تکمیل می‌کنند. سلامت یکی از مسائل مهم و اساسی زندگی مطلوب است که در همه حکمرانی‌ها به آن توجه ویژه‌ای می‌شود و نقش پرستاران در این بخش، بیش از بقیه اقشار پشتیبان عرصه سلامت است.

جزئیات تازه از پرداخت معوقات ۶ ماهه پرستاران 

وی ادامه داد: یکی از کلیدواژه‌های مهمی که اندکی توانسته است جایگاه عزیزان حوزه درمان و به‌ویژه پرستاران را نشان دهد، ترکیب «مدافعان سلامت» بود که بعد از همه‌گیری کرونا جا افتاد. این اصطلاح توانست بخشی از آن جایگاه راهبردی را برای فهم اجتماعی نقش پرستاران ساده‌سازی کند. یکی از دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب در سخنرانی‌های ایشان درباره پرستاران، این است که جایگاه پرستاران باید برای جامعه ملموس باشد و فهمیده بشود. اصطلاح «مدافعان سلامت» بخش کوچکی از این جایگاه را توانست به تصویر بکشد. اگر این قشر عظیم مدافعان سلامت نمی‌بودند، دستاورد بزرگ این دولت را که نه تنها در منطقه که در کل جهان به‌عنوان یکی از موفقیت‌های مهم و راهبردی نظام سلامت در مبارزه با کرونا رقم خورد، نمی‌توانستیم با این موفقیت به سرانجام برسانیم.

موسوی افزود: در همه‌گیری کرونا، همگان دیدند که پرستاران تا پای جانشان، پای کار مردم هستند. آن هم در شرایطی که بسیاری به اضطرار شرایط از بیماران کناره می‌گرفتند، در کنار بیماران بودند. این معنی واقعی "مدافع سلامت" است یعنی کسی که از جان خودش مایه می‌گذارد تا سلامت دیگری تأمین شود. این جانفشانی‌ها باید روایتگری شود، چون اینها هویت و اصالت ما و آموزه‌هایی است که از حضرت زینب (س) یاد گرفته‌ایم.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری درباره شخصیت عظیم حضرت زینب (س) در یکی از سخنرانی‌هایشان، در جمع پرستاران چند ویژگی آن حضرت را برجسته کردند. می‌فرمایند حضرت زینب (س) در دو بُعد، شخصیت زن را در مرتبه بالایی برای همه آحاد جامعه و همه انسان‌ها ترسیم کرد: یکی ظرفیت روحی ایشان و دوم ظرفیت تدبیر و خرد ایشان. این ظرفیت عظیم را مقام معظم رهبری به صبر حضرت زینب (س) تفسیر می‌کنند، صبر در برابر سختی شهادت عزیزان، صبر در برابر اسارت و صبر در برابر اهانت به خاطر حفظ هویت دین و اصالت امامت. ویژگی برجسته دوم ایشان را مقام معظم رهبری تدبیر و خرد در سختی‌ها توصیف کرده‌اند. ما این ویژگی‌ها را در صحنه‌های مختلف از پرستاران خودمان به نحو احسن دیده‌ایم. در صحنه های مختلف درمان، پرستاران با بحران‌هایی مواجه می‌شوند که اگر تدبیر نکنند، جان بیمار از دست می‌رود. این تدبیر پرستاران ما موضوع خیلی مهمی است و ما این ویژگی را از حضرت زینب (س) یاد گرفته‌ایم.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: خرد و تدبیری که حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا به کار بست، ویژگی کمی نیست. ایشان در مقابل ددمنشان استقامت داشتند و در کنار مردم، روایتگر و تبیین‌کننده واقعه عاشورا بودند. امروز در تمامی صحنه‌ها این الگو را کادر درمان و کادر پرستاری ما به کار می‌بندند. از این منظر، پرستاری شغل بسیار ارزشمندی است. مدافعان سلامت و پرستاران و کادر درمان ما، در دوران کرونا تا پای جان ایستادند و کارهای بزرگی کردند. در سازمان تأمین‌اجتماعی شهدایی هم تقدم مردم کردیم که به روح بلندشان سلام و درود می‌فرستیم.

موسوی تأکید کرد: پرستاران به‌معنای واقعی فرشتگان رحمت الهی هستند و این بشارت در روایات هم داده شده که این افراد در رحمت الهی غوطه‌ور هستند و جایگاه بسیار رفیعی دارند. ما باید قدردان این عزیزان باشیم که در شرایط سخت کار می‌کنند و با درد و رنج بیماران همراه هستند.

وی افزود: پرستاران در شرایط سخت، جانفشانی و ایثار می‌کنند و خدماتی ارائه می‌دهند که گاه حتی بیمار و همراهان وی، متوجه اهمیت و حساسیت این خدمات در حفظ جان بیمار و پیشگیری از تشدید آسیب‌ها آگاه نیستند. همه ارکان سازمان تأمین‌اجتماعی از وزیر محترم و هیئت‌مدیره و هیئت امنا تا همه معاونان و مدیران سازمان، هر آنچه را که برای بهبود کیفیت و کمیت خدمات سلامت و حمایت از کادر درمان موردنیاز است در اولویت قرار داده‌اند و همراهی کامل داشته‌اند. البته محدودیت‌ها همیشه بوده و هست اما تلاش می‌کنیم شرایط را برای آنکه عزیزان کادر درمان بدون دغدغه به وظایف خود بپردازند، فراهم کنیم. با تلاش معاونت درمان و معاونت مالی تعرفه پرستاری شش ماهه همکاران، در روز پرستار برای بیش از ١٨ هزار نفر واریز می‌شود و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه هم کمک و همراهی کند که بتوانیم بحث تعرفه پرستاری را به‌صورت منظم و براساس شاخص‌ها و بدون تأخیر چند ماهه پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اهمیت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی و اهمیت وجود برنامه مدون برای پیشگیری از فرسودگی نیروی انسانی گفت: نباید بگذاریم کادر درمان دچار فرسودگی شود و اقتضائات و نیازهای پیشگیری از فرسودگی همکاران باید فراهم شود. یکی از موضوعاتی که به کرات در این زمینه به دوستانمان یادآوری کرده‌ایم، ضرورت توجه به رفاهیات و اوقات فراغت همکاران بخش درمان است. درست است که محدودیت داریم اما انتظار داریم دوستان حوزه منابع انسانی، برنامه‌ و پیشنهادی را در این زمینه به فوریت آماده کنند تا بتوانیم بخشی از زحمات این عزیزان را جبران کنیم.

دکتر مهدی اسلامی معاون درمان سازمان نیز در این مراسم، با تبریک میلاد حضرت زینب(س) پیام‌آور عاشورا و روز پرستار به تمامی پرستاران کشور به‌ویژه پرستاران و بهیاران و بهداران شاغل در مراکز درمانی این سازمان و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای نظام سلامت گفت: کادر درمان به‌ویژه پرستاران مراکز درمانی کشور در دوران همه‌گیری کرونا خدمات ارزشمندی به بیماران ارائه دادند و حتی برخی جان خود را در راه خدمت به بیماران از دست دادند.

اسلامی با اشاره به جان باختن تعدادی از اعضای کادر درمان در یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های بهداشت و درمان غزه، این واقعه دردناک را لکه ننگی برای بشریت دانست و با اشاره به این‌که پرستاران از مهم‌ترین ارکان نظام سلامت هستند، افزود: اگر بخواهیم کیفیت درمان و رضایتمندی بیمه‌شدگان و بیماران را ارتقا دهیم، باید ساختار پرستاری را تقویت کنیم. کادر پرستاری همواره همراه بیمار است و تا زمان بهبود و ترخیص بیمار، وی را ترک نمی‌کند و خدمات پرستاران با دیگر اعضای نظام سلامت قابل قیاس نیست اما متأسفانه تاکنون پرستاران به حق خود نرسیده‌اند.

وی گفت: در مورد احیای دفتر پرستاری در تشکیلات معاونت درمان در این دوره، مکاتبات متعددی انجام شد و با همکاری معاونت برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی به زودی دفتر پرستاری در این معاونت احیا می‌شود. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از طرح‌هایی بود که وزارت بهداشت تدوین کرده است و قرار بود هزینه‌هایی که از بابت اجرای آن برای نظام سلامت و سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌شود را سازمان برنامه بودجه بپردازد. سازمان در این بخش پیگیری‌های زیادی انجام داد و هزینه شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ را از محل بودجه خود تأمین کرد که به زودی به حساب پرستاران که یک سوم کادر درمان سازمان را تشکیل می‌دهند؛ واریز می‌شود.

اسلامی، جذب نیروی انسانی در بخش پرستاری مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی را به منظور ارتقای خدمات ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی در بخش‌های پرستاری و زیرمجموعه‌های آن قطعاً در عملکرد پزشکان و نظام سلامت تأثیرگذار است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته از تمامی ظرفیت‌ها برای رفع کمبود نیروی انسانی در حوزه درمان استفاده می‌کنیم.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به انتشار سالنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ارزیابی عملکرد مراکز درمانی کشور در این سالنامه گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی ۴۰۰ مرکز درمانی از جمله ۸۰ بیمارستان و ۳۲۰ مرکز درمانی دارد که خوشبختانه در ارزیابی وزارت بهداشت و درمان، در شاخص‌های مختلف وضعیت مطلوبی داشته‌اند که جا دارد از زحمات تمامی پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان شاغل در مراکز درمانی سازمان بابت این خدمات شایسته تشکر و قدردانی کنم.

در پایان این مراسم، پرستاران نمونه مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی معرفی و از آنان تجلیل شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.