آمریکا با این کشور به توافق هسته ای رسید

ایالات متحده آمریکا و فیلیپین توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند که به واشنگتن اجازه می‌دهد فناوری و مواد هسته‌ای را به مانیل صادر کند.

باین توافق که در حاشیه اجلاس سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سانفرانسیسکو به امضا رسید، به ۲ کشور این امکان را می‌دهد تا همکاری خود را در زمینه امنیت انرژی پاک، تسهیل و تقویت کنند.

در مراسم امضای این توافقنامه، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده و فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور و رافائل لوتیلا وزیر انرژی فیلیپین حضور داشتند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافق چارچوبی جامع برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای بین فیلیپین و ایالات متحده بر اساس تعهد متقابل به منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تعیین می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: با دسترسی به مواد و تجهیزات ایالات متحده، واشنگتن و مانیل قادر خواهند بود برای استقرار فناوری‌های جدید پیشرفته از جمله راکتورهای کوچک مدولار،برای حمایت از اهداف آب و هوایی و همچنین امنیت انرژی حیاتی و نیازهای انرژی پایه در فیلیپین، با یکدیگر همکاری کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بر اساس این توافقنامه، هر دو دولت ملزم به رعایت استانداردهای خاص برای اقلام تحت پوشش مورد استفاده در برنامه‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی مانند پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حفاظت فیزیکی از اقلام تحت پوشش و محدودیت‌های غنی‌سازی، بازفرآوری و خودداری از صادرات مجدد اقلام خاص بدون رضایت طرف مقابل هستند.

این توافق باید برای تصویب نهایی به کنگره آمریکا ارائه شود.

بلینکن در مراسم امضای این توافقنامه، گفت: وقتی این توافق اجرایی شود، ایالات متحده می‌تواند تجهیزات و مواد مورد نیاز برای توسعه راکتورهای کوچک مدولار و دیگر زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی را در اختیار فیلیپین بگذارد.

رئیس جمهور فیلیپین نیز با استقبال از امضای این توافقنامه، افزود: این اولین گام در جهت صدور مجوز برای سرمایه‌گذاری و مشارکت شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های انرژی هسته‌ای در فیلیپین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.