واکنش کرملین به ادعای راه انداختن جنگ هسته‌ای توسط روسیه

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «متاسفانه طی سال گذشته ما لفاظی‌های هسته‌ای غیرمسؤولانه را بیشتر و بیشتر شنیدیم. ما اتهام‌زنی‌های از سمت آنها درباره اینکه روسیه آماده راه انداختن یک جنگ هسته‌ای است را شنیدیم که مطلقا دیوانه‌وار است. روسیه کشور قدرتمند و عظیم و قوی بوده و رویکردی کاملا مسؤولانه و محتاطانه در قبال مایملک خود دارد.»

به گفته پسکوف، لفاظی‌های هسته‌ای غرب،‌ روسیه را به عنوان یک تهدید در جنگ ترکیبی جاری معرفی می‌کند.

او ادامه داد: «وظیفه همه ما این است که به سادگی توضیح دهیم همه این بیانیه‌های آنها بی‌پایه و اساس و صرفا صحبت‌هایی غیرمسؤولانه هستند.»

اوایل سال جاری میلادی روسیه در واکنش به تحولات مربوط به جنگ در اوکراین تسلیحات هسته‌ای خود را در همسایه خود، بلاروس، مستقر کرد. مقام‌های غرب از جمله جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا این اقدام مسکو را یک تهدید قلمداد کردند. مسکو انتقادات آنها را رد و تاکید کرد، آمریکا چندین دهه است که تسلیحات هسته‌ای خود را در اروپا مستقر کرده‌است.

سخنگوی کرملین، تقابل فعلی در جهان را مرتبط با یک دوره تغییرات عمیق دانست که مشخصه آن ظهور مراکز قدرت جدید است.

پسکوف گفت، بعد از انحلال اتحاد شوروی سابق، غرب به دلیل قدرت اقتصادی و توسعه تکنولوژیکی خود خودش را به عنوان «ارباب جهان» که واجد شرایط نوشتن قوانین و تحمیل آنها به کشورهای دیگر است،‌ در نظر گرفت.

او ادامه داد، با این وجود با گذشت زمان،‌ تعدادی از کشورها به سطحی از توسعه که برای جنگیدن آنها بر سر استقلال و حاکمیتشان مناسب بود رسیده و بی‌میلی آنها به تبعیت از غرب منجر به جنگ‌ها شد.

پسکوف هشدار داد، تلاطمات فعلی جهان ممکن است در دهه‌های آینده افزایش یابند و گفت، غرب همچنان تلاش خواهد کرد «رهبری رو به تضعیف» خود را حفظ کند و احتمال جنگ‌های متعدد دیگری وجود خواهد داشت.

پسکوف بیان داشت: «کمبود جدی پیش بینی ناپذیری در عرصه سیاست یا اقتصاد ممکن است کار را برای پیش بینی وضعیت جهان در عرض ۱۰ سال آینده غیرممکن کند، اما اظهار امیدواری کرد که روسیه در این مدت «خردمندتر، ثروتمندتر و قدرتمندتر» خواهد شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.