ساخت دستگاه پوشش‌دهی لایه‌های کربن شبه الماسی در محیط پلاسما

 

 ابوطالب مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان پلاسما را حالت چهارم ماده دانست که به دلیل خواص بسیار منحصر به فرد در زمینه‌های مختلف مانند الکترونیک، اپتیک، صنایع دارویی، کشاورزی و پزشکی کاربردهای وسیعی یافته است، گفت: ما با توسعه ابزارهای مبتنی بر پلاسما، سامانه‌ای را در حوزه صنایع غذایی توسعه دادیم که قادر به استریل پودر مواد غذایی است. این روش در عین حفظ کیفیت غذا، موجب کاهش بار میکروبی می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه دیگری که در آن ورود کردیم، سلول‌های خورشیدی است؛ به این ترتیب که در سامانه پلاسمای ماکروویو سطح خلأ توانستیم بازدهی سلول‌های خورشیدی را افزایش دهیم و همچنین زمان مورد نیاز برای تولید این سلول‌ها را کاهش دهیم.

مرادی، حوزه دیگر فعالیت این مجموعه را چاپ و بسته‌بندی ذکر و خاطر نشان کرد: قوطی‌های مرتبط با صنایع مختلف را با دستگاه‌هایی که در شرکت تولید کرده‌ایم به گونه‌ای پردازش شده که چسبندگی برچسب‌ها روی آنها بهبود پیدا کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان پردازش بذرهای گیاهان در داخل محیط پلاسما را از دیگر اقدامات این شرکت برشمرد و افزود: با استفاده از دستگاه‌هایی که در داخل مجموعه خود توسعه دادیم، سرعت رشد و جوانه‌زنی گیاهان مختلف افزایش بسیار زیادی یافته است. این موضوع موجب آب‌بری کمتر، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش تولید محصولات گیاهی می‌شود.

مدیرعامل این شرکت در مورد سامانه پوشش‌دهی لایه‌های کربن شبه الماسی، گفت: الماس یکی از گرانبهاترین و سخت‌ترین مواد موجود در طبیعت است و این ماده با بازار حدود ۹۰ میلیارد دلاری کاربردهای بسیار مختلفی در صنعت دارد؛ علاوه بر کاربردهای زینتی و جواهرآلات، در قطعات صنعتی که تحت شرایط بسیار سختی قرار دارند و ممکن است به دلیل شرایط محیطی، سایش و فرسایش زیادی پیدا کنند، الماس پوشش‌دهی می‌شود. همچنین در سایر حوزه‌ها مانند سنسورها و بسیاری از مباحث اپتیکی نیاز به محیط الماس وجود دارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مرادی با بیان اینکه الماس در طبیعت بسیار محدود است و برای تولید آن نیاز به شرایطی مانند دمای بالا، فشار بالا و زمان زیاد وجود دارد، خاطرنشان کرد: از همین رو نیاز به روش‌هایی داریم که بتوانیم برای رفع نیاز، الماس را در آزمایشگاه رشد دهیم. یکی از سامانه‌هایی که می‌تواند شکل‌های مختلف الماس را روی سطوح گوناگون ایجاد کند، محیط پلاسما است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.