بحران تازه برای آوارگان فلسطینی در غزه/ بارش باران شدت گرفت

در چادری که آژانس کاریابی و امداد رسانی به آوارگان فلسطینی "آنروا" وابسته به سازمان ملل در غرب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه برپا کرده است، «محمود الزعیم» ۵۳ ساله از ساکنان آواره شده از شهر بیت حانون در شمال نوار غزه نشسته است و نمی‌داند که چگونه با باران زیادی که بر چادری که او و هشت نفر از خانواده اش در آن به سر می‌بردَ، وارد شده است، کنار بیاید.

این مرد با حزن و اندوه می‌گوید: ما در شهر بیت حانون که مجبور شدیم به خاطر بمبارانها آنجا را ترک کنیم، خانه بزرگی داشتیم. من مرغداری داشتم. ارتش اشغالگر اسرائیل خواهان تخلیه خانه شده بود اما ما مخالفت کردیم. روز بعدی، ارتش رژیم اسرائیل دست به بمباران شدید و ایجاد کمربندی از آتش در طول شهر زد و ما مجبور شدیم که به سمت اردوگاه جبالیا برویم. یکی دو روز در آنجا ماندیم و سپس رهسپار شهر خان یونس در جنوب نوار غزه و رنج چادرنشینی شدیم. من بچه کوچک دارم و باران و سرما هست. چه کار باید کنیم و تاکی باید با این رنج‌ها کنار بیاییم.

«لجین الزعانین» از دیگر اهالی شهر بیت حانون هم می گوید: ۴۴ سال عمر کرده‌ام و در زندگی خود این شرایط را ندیده ‌ام. ما فرزندان و دوستان و خویشاوندان خود را دفن کردیم. از غزه به شهر دیرالبلح و از آنجا به شهر خان یونس آمده و در چادر زندگی می کنیم و این گوشه ای از زندگی و رنج‌های ما است.

وی از کمبود نان و شرایط سخت روزانه که سپری می‌کنند، در دل می کند و با انتقاد از آنروا می گوید که آنها در روزهای نخست کمک کردند اما این روند متوقف شد.

لجین همچنین به ورود آب به چادر و شرایط بدی که برای آنها رقم خورده و نیز بیماری اشاره می کند و با لحنی خودمانی و دردمندانه با انتقاد از دولت های عربی می گوید: چی برات بگم، بدبختی به تمام معنا است. ما در خانه های خود ارج داشتیم. ای عربها و ای مسلمانان کجایید؟ ما داریم می‌میریم، شما کجایید؟ ما خواهان توقف جنگ و بازگشت به خانه هایمان - حتی اگر ویران باشد- هستیم.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی به دنبال کوچاندن ساکنان شهر غزه و شمال غزه است که شمار آنها یک میلیون و صدهزار نفر رسیده است. آوارگان فلسطینی هم اکنون در ۲۲۲ مرکز به سر می‌برند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.