واکنش چین به اظهارات جنجالی بایدن درباره رئیس‌ جمهور این کشور+فیلم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر از لفظ «دیکتاتور» خطاب به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین استفاده کرده بود و بازهم  ساعاتی پس از دیدار با همتای چینی خود در سانفرانسیسکو در روز چهارشنبه، این توصیف را تکرار کرده و خشم پکن را برانگیخت.

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی انفرادی پس از مذاکرات، از بایدن پرسیده شد که آیا همچنان از واژه «دیکتاتور» برای توصیف شی جین‌پینگ همانند ماه ژوئن استفاده می‌کند یا خیر. بایدن گفت: «ببیند، او (اینطور) هست. او یک دیکتاتور است، به این معنا که او مردی است که کشوری را اداره می‌کند که کشوری کمونیستی است و براساس شکلی از حکومت کاملا متفاوت از ماست.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز در مورد اظهارات بایدن در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که این اظهارات کاملا اشتباه است و پکن به این دستکاری سیاسی غیرمسئولانه اعتراض دارد. او تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف میان این دو ملت را محکوم کرد.

پیش از این اجلاس، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ظاهرا در جریان مراسمی برای جمع‌آوری کمک مالی از رهبری شی جین‌پینگ انتقاد کرده بود. براساس گزارش رسانه‌ها، بایدن مدعی شد که با روی کار آمدن شی، چین «مشکلات واقعی» دارد و گفت که این «نمونه دیگری از چگونگی استقرار مجدد رهبری آمریکا در جهان است.»

مائو روز چهارشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد و تاکید کرد که احترام متقابل برای ایجاد روابط دوجانبه «اساسی» است. او با بیان اینکه همه کشورها مشکلاتی دارند، ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند مشکلات خودش را حل کند و زندگی مردمش را بهبود بخشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.