رایزنی چینی‌ها در تهران درباره جنگ غزه

مدیر بخش غرب آسیا و آفریقای جنوبی وزارت امور خارجه چین در اوایل هفته، سفری به ایران به منظور تقویت روابط و رایزنی درباره جنگ اسراییل - غزه داشت.

نامه فوری قالیباف درباره تحولات غزه

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، با استناد به بیانیه وزارت امور خارجه چین گزارش داد که در دیدار «وانگ دی» این دیپلمات چینی با مقامات دیپلماتیک ایران، روز شنبه در تهران، مقامات ایرانی در این رایزنی‌ها بیان کردند که ایران امیدوار است «ارتباط و هماهنگی» با چین را به منظور تنش‌زدایی از جنگ غزه تقویت کند. این اولین سفر رسمی پکن به ایران از آغاز جنگ بود.

وانگ موضع پکن درباره جنگ غزه را تصریح کرده و گفت که «آتش‌بس ضرورت فوری» دارد، چراکه این جنگ «خسارت‌های زیادی را در میان غیرنظامیان بر جای گذاشته است». او این اظهارات را در دیدار با «علی باقری» معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مدیران ادارات منطه‌ای وزارت امور خارجه بیان کرد.

این دیدار، پیش از نشست «شی جینپینگ» رییس جمهور چین  و «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا، چهارشنبه در سن‌فرانسیسکو انجام شده است که در آن سران دو کشور درباره جنگ غزه گفت‌‎وگو خواهند کرد. گمان برده می‌شود که چین با نفوذ خود در ایران، مانع گسترش جنگ شود.

این روزنامه چینی مدعی شد که ایران حامی گروه‌های شبه‌نظامی متعددی در منطقه بوده است که مخالف رژیم صهیونیستی‌اند اما ادعای نقش داشتن در حمله جنبش مقاومت فلسطین به این رژیم را رد کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: وانگ گفت که روابط دوجانبه میان پکن و تهران «پیشرفت ثابتی داشته» و در عین حال، تبادل نظرها و همکاری‌ها در تمامی حوزه‌ها «مدام تقویت شده است.»

در دیدار شی با «سیدابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور ایران در حاشیه نشست بریکس در ژوهانسبورگ که رییس جمهور چین وعده داد در ائتلاف‌های چندجانبه با ایران همکاری کند، پکن در اوت نشان داد که می‌خواهد همکاری خود با تهران را افزایش دهد.

طی این نشست، ایران و سه کشور دیگر غرب آسیا به همراه اتیوپی و آرژانتین به اعضای گروه بریکس افزوده شدند که پیش از این فقط شامل پنج کشور برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی بود.

وانگ روز شنبه، عضویت ایران در بریکس را تبریک گفته و آمادگی چین برای «تقویت همکاری در چارچوب مشارکتی» را بیان کرد.

تهران گفت که برای روابط با پکن «ارزش زیادی» قائل است و وعده داد که از ابتکارهای جهانی چین حمایت کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.