انتقاد شدید اردوغان از سیاست بایدن در قبال جنگ غزه/ نباید آینده جهان را در اختیار 5 کشور حق وتو گذاشت

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسیر بازگشت از عربستان گفت: اسرائیل با هدف قرار دادن اردوگاه‌های آوارگان، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و کلیساها در غزه مرتکب جنایات جنگی شده است.

وی با اشاره به ناکامی شورای امنیت در ارائه راهکاری برای توقف جنگ در غزه تاکید کرد: آینده جهان و زندگی مردم را نمی‌توان در اختیار ۵ کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل گذاشت.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه درحالی درباره مساله فلسطین پنجمین نشست خود را برگزار کرد که شکست این شورا در تصویب حتی یک قطعنامه درباره جنگ غزه، انتقادات زیادی را در زمینه ناکارآمدی آن به دنبال داشته است.

برگزاری نشست همسران روسای دولت‌ها در ترکیه

وی از سیاست آمریکا در قبال بحران کنونی در فلسطین اشغالی نیز انتقاد کرد و گفت: اگر رویکرد جو بایدن این باشد که غزه جزو اراضی اسرائیلی است و نه متعلق به مردم فلسطین نمی‌توان با او به هیچ تفاهمی رسید.

رئیس جمهور ترکیه روز گذشته برای شرکت در نشست عربی اسلامی درباره غزه به ریاض پایتخت عربستان سفر کرده بود.

او در سخنرانی خود در این نشست تاکید کرد: «کلمات از توصیف آنچه در غزه جریان دارد و حملات وحشیانه به بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس عاجزند. مادرانی را در غزه دیدیم در حالی کودکانشان را به آغوش کشیده بودند، جان باخته بودند و پدرانی را دیدیم که در زیر آوارها به دنبال اعضای خانواده‌هایشان بودند».

رجب طیب اردوغان ادامه داد: «اسرائیل در تلاش است تا انتقام حوادث هفتم اکتبر (زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی) را با کشتار بی‌گناهان، کودکان و زنان بگیرد. ۷۳ درصد کسانی که جان خود را در غزه و کرانه باختری از دست دادند، زن و کودک بودند. این جنون را نمی‌توان درک کرد.

اردوغان اضافه کرد: «کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس در غزه نشدند. کسانی که در برابر ظلم سکوت کنند، به همان اندازه در این ظلم شریک هستند. آمریکا و غرب مدعی حقوق‌بشر هستند؛ اما متاسفانه آن‌ها حقوق بشر را در قبال اقدامات اسرائیل فراموش کرده‌اند».

او همچنین اشاره کرد: «اولویت ما آتش‌بس دائم در غزه و ارسال کمک‌های پیوسته انسانی به این منطقه است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.