کنایه اردوغان به اسرائیل: مثل بچه لوس و نازپروده غرب عمل می‌کنی

رئیس‌جمهوری ترکیه، «غرب‌جمعی» را به دلیل انفعال در بحبوحه ادامه قتل‌عام در فلسطین مورد انتقاد قرار داده و گفت که کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله هفت اکتبر حماس همانند یک «کودک تخس و لوس و نازپروده» رفتار می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شنبه در سخنانی در نشست مشترک عربی-اسلامی در ریاض، کشورهای غربی را به اتخاذ استانداردهای دوگانه متهم کرد و آنچه را که به‌عنوان تضاد در واکنش‌های آنها به سایر درگیری‌های جهانی می‌داند، برجسته کرد.

اردوغان گفت: «مایه شرمساری است که کشورهای غربی که همیشه صدای حقوق بشر و آزادی هستند، در قبال کشتار در فلسطین سکوت کنند. ما با وحشیگری بی‌سابقه‌ای در تاریخ مواجه هستیم، جایی که بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌های پناهندگان بمباران و غیرنظامیان قتل‌عام می‌شوند.»

نشست اضطراری روز شنبه که رهبر ترکیه در آن سخنرانی کرد، به طور مشترک توسط اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی سازماندهی شد و نمایندگان جهان عرب و اسلام برای بحث در مورد حملات رژیم صهیونیستی علیه حماس و فلسطینیان تشکیل جلسه دادند.

اردوغان در اظهارات خود اشاره کرد که کشورهای غربی «حتی درخواست آتش‌بس را به اسرائیل نمی‌دهند.» روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که در حال حاضر «هیچ امکانی» برای آتش‌بس در غزه نمی‌بیند و استدلال کرد که این فقط به نفع حماس می‌شود.

رجب طیب اردوغان همچنین بر اهمیت تامین سوخت برای اماکنی در غزه که نیاز فوری دارند، همانند بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت که ترکیه ۱۰ پرواز برای ارسال تدارکات ضروری را به فرودگاه العریش مصر انجام خواهد داد تا این اقلام به غزه اعزام شود. او همچنین پیشنهاد ایجاد یک صندوق سازمان همکاری اسلامی برای کمک به بازسازی غزه را ارائه داد و گفت که ترکیه حمایت همه‌جانبه خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه همچنین گفت که یک کنفرانس بین‌المللی صلح باید برای یافتن راه‌حلی دائمی برای جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطین تشکیل شود.

اردوغان بار دیگر با عنوان کردن درخواستش برای آتش‌بس فوری گفت: «اسرائیل از نوزادان، کودکان و زنان غزه انتقام می‌گیرد. آنچه در غزه ضروری است، وقفه‌های چند ساعته نیست، بلکه ما به آتش‌بس دائمی نیاز داریم. ما نمی‌توانیم نیروهای مقاومت حماس را که از میهن خود دفاع می‌کنند، در رده اشغالگران قرار دهیم. راه‌حل دائمی این مناقشه به تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ بستگی دارد. ما معتقدیم که کنفرانس بین‌المللی صلح مناسب‌ترین زمینه را برای این امر فراهم خواهد کرد. ما آماده‌ایم تلاش‌های لازم را از جمله به عنوان یک ضامن برای حفظ صلحی که در این زمینه برقرار می‌شود، انجام دهیم.»

امروز (یکشنبه) در سی و هفتمین روز جنگ غزه، منابعی در نوار غزه گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی در بحبوحه درگیری‌های بسیار شدید و درگیری در چهار محور، بمباران نوار غزه را تشدید کرده‌ است. در پی این حملات، سازمان جهانی بهداشت از قطع ارتباط با افرادی که در بیمارستان الشفا در غزه با آنها تعامل داشته‌، خبر داد. براساس گزارش الجزیره، درگیری‌های شدیدی بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در شمال بیت‌حانون، منطقه ابرج العوده، در شمال جبالیا و در بیت‌لاهیا در شمال نوار غزه در حال وقوع است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.