رئیسی: ادعای آمریکا درباره تلاش برای آتش‌بس در غزه با عملش سازگاری ندارد

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی با السودانی نخست‌وزیر عراق که صبح امروز در مجموعه سعدآباد بعد از دیدار و مذاکرات دوجانبه انجام گرفت، بیان کرد: روابط سیاسی و دیپلماسی بین دو کشور روزبه روز در حال ارتقاست و همکاری‌های دو کشور در مسائل امنیتی از مهم‌ترین نکاتی است که در این مدت انجام شده است.

وی افزود: هم‌چنین مدیریت آقای نخست‌وزیر برای امنیت منطقه به‌ویژه در اقلیم و اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور جای قدردانی دارد و باید تلاش شود این قرارداد به‌صورت کامل اجرا شود و این اقدامات در جهت خلع سلاح معاندین و ضدانقلاب و امنیت مناطق مرزی است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در حوزه مسائل اقتصادی گام‌های خوبی برای ارتقای روابط برداشته شده است؛ توسعه روابط تجاری دو کشور به‌ویژه درخصوص شهرک‌های صنعتی در مرزها و همکاری‌ها برای تولید از گام‌هایی است که برداشته شده است. باید از تلاش آقای السودانی و دولت عراق برای خط ریلی شلمچه-بصره که یکی از راه‌گذرهای مهم است نیز قدردانی کنم.

رئیسی تصریح کرد: موضع مشترک دو کشور نسبت به موضوع فلسطین این است که بمباران باید هرچه سریع‌تر قطع شود و آتش‌بس برقرار شده و امداد و کمک به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام بگیرد. این جنایت هولناک علیه بشریت، نسل‌کشی و کودک‌کشی به‌دست رژیم صهیونیستی و حامیان او یعنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از طرف آمریکایی‌ها به رژیم صهیونیسیتی، آن‌ها را برای قتل، کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند؛ آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که دنبال کمک به غزه و یا آتش‌بس هستند که این یک ادعای دروغ است و با عمل‌شان سازگاری ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را «وتو» می‌کنند و عملا دست این رژیم  را برای قتل و کشتار بازتر می‌کند. ما این جنایات را به‌حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم و همه‌ی آن کشورها در این جنایت‌ها شریک هستند.

رئیسی عنوان کرد: حقیقت این است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به این رژیم وارد کرد، این رژیم فرو ریخته لکن آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را سرپا نگه دارند. برآورد جهانیان تا امروز این است که ملت فلسطین پیروز است و کشتن کودک و زن و خراب کردن خانه‌های مردم پیروزی برای رژیم صهیونیستی نیست. جنایت علیه بشریت نمی‌تواند این شکست مفتضحانه را جبران کند.

وی اظهار داشت: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان و هم‌چنین کسانی که به خدا، وجدان بشری و تاریخ معتقدند نمی‌توانند پاسخگوی سکوت‌شان در برابر این جنایات باشند. ما از هرگونه اقدام در کشورهای اسلامی، کشورهای منطقه و جهان درباره بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه غزه، حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: از مواضع خوب آقای السودانی نسبت به مسئله فلسطین و اعلام نظرشان از ابتدای این بحران قدردانی می‌کنم؛ مواضع‌شان حقیقتاً مواضع به‌حقی بوده و امیدواریم دیدگاه‌های دو کشور راه را برای همکاری دیگر کشورها نیز هموار کند و بتوانیم مجموعه اقدامات را در جهت بازدارندگی رژیم صهیونیستی از این جنایات انجام دهیم.

السودانی نیز طی سخنانی اظهار داشت: سفر من به تهران برای تأکید بر عمق روابط بین ایران و عراق و هم‌چنین مسائل مشترک بین دو کشور است؛ اهمیت این سفر در سایه شرایط دقیق و حساس منطقه شکل می‌گیرد.

وی افزود: در جلسه با آقای رئیسی پیرامون موضوعات مختلفی صحبت کردیم و البته مهم‌ترین آن، مسئله فلسطین و کشتاری است که علیه ملت فلسطین انجام می‌گیرد، کشتار سازمان‌یافته و دسته‌جمعی علیه فرزندان ما در غزه در حال وقوع است و آنچه در کرانه باختاری توسط شهرک‌نشینان صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر عراق گفت: هم‌چنین بر موضع ثابت و اصولی عراق درباره مسئله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تأکید می‌کنیم.

السودانی عنوان کرد: موضع کشور عراق، موضع واضحی است که مرجعیت‌های دینی به آن تأکید داشته و خصوصاً مرجعیت دینی در نجف، جریان‌های سیاسی و ملی بر آن تأکید داشته‌اند. دولت عراق هم این موضع را در کنفرانس قاهره اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: به‌خوبی می‌دانیم که این بحران اخیر زایده‌ی روز 7 اکتبر امسال نبوده بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های جنایاتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و هتک حرکت مسجد الاقصی صورت گرفت.

نخست‌وزیر عراق بیان کرد: در سال‌های گذشته اهالی و ساکنان غزه در زندان بزرگی به سر می‌برند؛ در حالی که جهان شاهد است و هیچ اقدامی برای پیاده‌سازی قطعنامه‌ها و تصمیمات بین‌المللی صورت نمی‌گیرد؛ مانند کنفرانس اسلو و مادرید.

السودانی خاطر نشان کرد: ایران و عراق تلاش‌های خود را ادامه خواهند داد تا به هدف مهم‌تر برسیم که آن، آتش‌بس کامل در غزه است.

وی گفت: در نشست با آقای رئیسی درباره روابط ممتاز دوجانبه ایران و عراق هم گفت‌وگو کردیم؛ خصوصاً که شاهد بودیم امسال این روابط در بسیاری از زمینه‌ها رشد داشته و مطمئنا به سود هر دو ملت مسلمان و همسایه خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق بیان کرد: امسال درباره بسیاری از پرونده‌های موجود بین دو کشور گام‌های عملی برداشته شده و امروز تلاش می‌کنیم این طرح‌ها را تکمیل کنیم؛ از جمله خط‌آهن شلمچه-بصره و شهرک‌های اقتصادی مرزی بین دو کشور و هم‌چنین فعال‌سازی تبادل تجاری و حمل و نقل بین دو کشور.

السودانی اظهار داشت: فرصت‌های زیادی برای شراکت و همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد؛ از جمله مسیر توسعه بین دو کشور که امیدواریم این پروژه مطابق پروژه شمال-جنوب و راه کمربندی باشد که این مسیرها به سود هر دو کشور خواهد بود؛ خصوصاً که هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی خوبی در منطقه و جهان برخوردارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه شاهد بودیم کمیته امنیتی بین ایران و عراق موفق شد تعهدات خود را درخصوص مناطق مرزی و توانستیم درباره از بین بردن اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد و هرآنچه ممکن است به امنیت ایران خدشه وارد کند، تعهدات را اجرایی کنیم. ما در دولت عراق تلاش می‌کنیم امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم هر گروهی بخواهد از سرزمین عراق، خطری به ایران متوجه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.