هشدار الجزیره درباره جنگ غزه/ باید منتظر جنگ طولانی باشیم

 این رسانه بر فرصت برای حل مشکل از طریق دیپلماسی تاکید و اضافه کرد: در چنین شرایطی باید منتظر یک جنگ طولانی مدت با احتمال بیرون راندن فلسطینیان باشیم.

الجزیره در این مطلب تحت عنوان «اسرائیل و فلسطین: آیا جنگ تنها راه نجات است؟» می نویسد: بسیاری از فلسطینیانی که توانسته اند از حملات مرگبار اسرائیل جان سالم بدر ببرند، ویرانی های بجا مانده از موشک باران غزه را وحشتناک توصیف کرده و آن را یادآور اخراج فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ موسوم به «نکبه» می دانند؛ زمانی که بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی که بیش از نیمی از جمعیت آن زمان اعراب این منطقه را تشکیل می داد، پس از تاسیس اسرائیل مجبور به ترک خانه های خود و مهاجرت اجباری شدند.

براساس گزارش ها، تاکنون بیش از هفت هزار فلسطینی در اثر حملات تلافی جویانه رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده اند که مطابق آمار موجود، بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند. اما رژیم اسرائیل می گوید حملات همچنان ادامه دارد و در حال آماده سازی ارتش خود برای تهاجم زمینی به نوار غزه است.

 

آیا گزینه دیگری وجود دارد؟

نویسنده این گزارش استدلال می کند که باتوجه به هدف اسرائیل برای تهاجم زمینی باید منتظر یک نبرد طولانی باشیم و همزمان بر نقش دیپماسی و فرصت برای حل وضعیت کنونی از طریق گفت و گو تاکید می کند.

اشغال غزه و اخراج کامل فلسطینی ها یکی دیگر از گزینه های موجود از نقطه نظر نویسنده این مطلب است که در عین حال بدترین و افراطی ترین انتخاب خواهد بود.

نویسنده با اشاره به گزینه اول، احتمال بروز جنگی خونین را دور از انتظار ندانسته و تاکید می کند که برخی تحلیلگران معتقدند این دقیقا همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خواهد.

هایم برشیث استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی (SOAS) مستقر در لندن در این مورد تشریح کرد: تمایل نتانیاهو برای درگیری طولانی مدت به دلیل انحراف نگاه ها از پرونده های فساد چند ساله وی و همچنین اعتراضات در اسرائیل علیه اصلاحات اساسی دولت است.

به عقیده این استاد دانشگاه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خواهد جنگ به اندازه ای به درازا بکشد که دیگر موضوع زندانی شدن وی به دلیل اتهامات موجود مطرح نباشد.

برشیث در ادامه با تاکید بر این موضوع که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فکر اسرای زندانی در دست حماس نیست، استدلال کرده است که نتانیاهو می خواهد جنگ را ادامه دهد، زیرا در پی آن است تا به عنوان "قهرمانی که حماس را نابود می کند" شناخته شود.

زوران کوزوواچ تحلیلگر امور امنیتی و استراتژیک، حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه را خونبار توصیف و پیش بینی کرد که حمله زمینی به این منطقه مشابه نبرد استالینگراد (طولانی ترین و خونبارترین جنگ در طول جنگ جهانی دوم) خواهد بود.

وی در عین حال با اشاره به تونل های زیرزمینی نیروهای مقاومت حماس در غزه، تلاش رژیم اسرائیل برای مقابله با حماس را دشوار دانسته و تاکید می کند که آنها بی تردید با دفاع خوب حماس روبرو خواهند شد.

زاخاری فاستر مورخ فلسطینی و دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون هم در مورد مقیاس جنایات اسرائیل در نوار غزه گفت: شمار کشته شدگان فلسطینی در جنگ کنونی در مقایسه با حملات مرگبار پیشین به غزه در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴، خیره کننده است.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در سال ۲۰۰۸، یک هزار و ۳۸۵ فلسطینی طی ۲۲ روز کشته شدند و در بمباران ۵۰ روزه اسرائیل در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۲ هزار و ۲۵۱ فلسطینی جان خود را از دست دادند. این در حالی است که شمار شهدای فلسطینی پس از تهاجم انتقام جویانه رژیم صهیونیستی در تلافی حمله هفتم اکتبر حماس تاکنون بیش از هفت هزار نفر گزارش شده است.

زمانی برای دیپلماسی

فاستر در ادامه با بیان اینکه هر روزی که رژیم اسرائیل حمله زمینی به غزه را به تعویق می اندازد، احتمال آغاز آن را کمتر می کند، توضیح داد: از آنجاکه حمله زمینی منجر به بروز یک جنگ طولانی تر با تلفات غیرنظامیان بیشتری می شود که می تواند به ورود حزب الله به این نبرد منجر شود، احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه را اندک ارزیابی کرد. وی سپس با استناد به همین موارد، تنها راه حل مناقشه کنونی را دیپلماسی دانست.

برشیث هم در بخش دیگری از سخنان خود، رویکرد نظامی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را در سیاست خارجی همراه با سایر رهبران اروپایی در وضعیت کنونی غزه دخیل دانست.

وی تشریح کرد: بایدن سیاستمداری است که با بحث در مورد هر [راه حل] دیگری به جز حمله نظامی مخالف است و از آنجاکه کشورهای خواهان رویکرد مسالمت آمیز، قدرت نفوذ چندانی ندارند، وضعیت به این شکل درآمده است.

فلسطین بدون فلسطینیان هدف غایی اسرائیل

این گزارش به عنوان سومین گزینه، اخراج اجباری فلسطینیان از سرزمین خود و تغییر کل ساختار غزه را در نظر گرفته است.

لورلی هان هررا عضو مرکز مطالعات فلسطین دانشگاه (SOAS) در این خصوص توضیح داد: من فکر می‌کنم منافع اسرائیل برای اشغال مجدد اراضی نوار غزه، اساسا به اهداف آن در دهه ۱۹۴۰ (از زمان تأسیس دولت اسرائیل) برمی‌گردد که همان داشتن زمین بیشتر با تعداد فلسطینی کمتر است.

کوزواچ نیز پاکسازی کامل غزه از فلسطینیان را نظریه افراطی دانست که به گفته وی در چند هفته اخیر از سوی اسرائیلی های راست افراطی مطرح شده و طرفداران زیادی هم میان سیاستمداران رژیم صهیونیستی پیدا کرده است.

وی همچنین آن را با تفکرات نتانیاهو برای نابودی حماس همراستا دانسته و تاکید کرده است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طریق این گزینه، خود را ناجی اسرائیل معرفی خواهد کرد و در نهایت هم زمین های بیشتری را برای شهرک سازی پیشنهاد می دهد.

درس‌هایی از تاریخ

فاستر در پایان استدلال کرد که من فکر می‌کنم آنچه تاریخ به ما می‌آموزد این است که جهان، مردم غزه را فراموش کرده و آنها را با زندگی در یک زندان رو باز می شناسد.

بریشیث نیز در پایان سخنانش با بیان اینکه پیروز جنگ کنونی اسرائیل نخواهد بود، نتیجه گیری کرد: شرایط جاری پایان خوبی نخواهد داشت و مسئول این وضعیت نه تنها اسرائیل، که حامیان غربی آن هستند که رژیم صهیونیستی را به سوی نسل کشی سوق می دهند.​

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.