مسکو به پاریس نمی‌رسد/ ماجرای تعلیق تلخ روسیه

هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک امروز تصویب کرد که عضویت کمیته ملی المپیک روسیه به حالت تعلیق در بیاید. کمیته بین‌المللی می‌گوید اقدامات اخیر کمیته المپیک روسیه نقض قوانین منشور المپیک بوده است.

اشاره کمیته بین‌المللی المپیک به تصمیم هفته گذشته کمیته المپیک روسیه برای پذیرفتن شوراهای المپیک مناطق دونستک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیژیا در این کمیته است.

در بیانیه‌ای که امروز توسط کمیته بین‌المللی المپیک از محل اجلاس هیئت اجرایی در بمبئی هند منتشر شد، آمده است:" کمیته بین‌المللی المپیک با رای قاطع تصویب کرد که عضویت کمیته ملی المپیک روسیه به دلیل تخطی از منشور المپیک به حالت تعلیق در بیاید".
البته کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد همچنان این حق را برای خود قائل است که به ورزشکاران روس اجازه بدهد زیر پرچم کمیته بین‌المللی و نه تحت نام روسیه در بازی‌های المپیک شرکت کنند. در این بیانیه اشاره شده که ورزشکاران دارای پاسپورت روسیه به تشخیص کمیته بین‌المللی زیر پرچم این کمیته در بازی‌های تابستانی 2024 پاریس و بازی‌های زمستانی 2026 میلان شرکت خواهند کرد.

پیش از این روسیه توسط فدراسیونهای بین‌المللی چندین ورزش تیمی از جمله فیفا از شرکت در رقابتهای بین‌المللی این ورزشها منع شده بود.

کمیته ملی المپیک روسیه می‌تواند علیه این تصمیم کمیته بین‌المللی به دادگاه عالی ورزش که مقر آن در شهر لوزان سوئیس قرار دارد شکایت کند.

در بیانیه کمیته ملی المپیک روسیه در این باره آمده است:" کمیته ملی المپیک روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از منافع خود و منافع ورزشکاران و سازمانهای ورزشی کشورش دفاع کند".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.