مشاور امنیت ملی آمریکا: با اسرائیل درباره گامهای بعدی گفتگو کردیم

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در پی عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم اسرائیل اعلام کرد که با همتای اسرائیلی خود درباره گامهای بعدی گفتگو کرده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهرماه جاری اعلام کرد: من در آخر هفته (میلادی) و صبح امروز در گفتگو با همتای اسرائیلی بر حمایت قاطع رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل تاکید و درباره گامهای بعدی گفتگو کردم.

مشاور امنیت ملی بایدن تصریح کرد: «ما با همکاری با شرکای منطقه‌ای به هر کسی که بخواهد از این وضعیت سوء استفاده کند، هشدار می دهیم. ما همچنین تمام تلاش خود را برای تعیین موقعیت شهروندان آمریکایی مفقود شده انجام می دهیم.»

ادعای عجیب اوکراین درباره آموزش به حماس

مقامات آمریکایی در پی وحشت و غافلگیری رژیم اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین اعلام کرده اند که از این رژیم حمایت خواهند کرد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ۲۴ ساعت نخست این جنگ و حملات متقابل طرفین به یکدیگر، دو بار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.

همچنین منابع رسانه‌ای از ورود یک بمب افکن آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی خبر دادند و رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کردند که این بمب افکن آمریکایی وارد سرزمین‌های اشغالی شده است.

وب سایت صهیونیستی ریشت کان در این باره اعلام کرد که این بمب افکن از نوع B۵۲ است. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرده بود که به گروه ناو هواپیمابر «فورد» دستور داده به شرق مدیترانه حرکت کند تا برای کمک به رژیم صهیونیستی آماده شود.

در واکنش به این اقدام آمریکا سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، یکشنبه شب گفت که ما از ارسال ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه نمی‌ترسیم.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس افزود: اعلام آمریکا مبنی بر ارسال ناو هواپیمابر به منطقه برای حمایت از اشغالگران در تجاوز به مردم ما، مشارکت واقعی در تجاوز به مردم ما و تلاش برای بازگرداندن روحیه فروپاشیده ارتش رژیم اشغالگر پس از حمله گردان‌های القسام است.

وی گفت: این تحرکات نه مردم ما را و نه مقاومت آنها را می‌ترساند و نیروهای مقاومت به دفاع از مردم و مقدسات ما در نبرد طوفان الاقصی ادامه خواهند داد.

تارنمای آمریکایی آکسیوس روز دوشنبه به وقت محلی برابر با ۹ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۷ مهرماه جاری در گزارشی نوشت: به گفته سه منبع اسرائیلی و آمریکایی که در جریان تماس رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو قرار گرفتند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بایدن گفته است: "ما باید وارد غزه شویم."

آکسیوس نوشت: پیام نتانیاهو نشان می‌دهد که واکنش رژیم صهیونیستی به حمله حماس در روزها و هفته‌های آینده چگونه خواهد بود.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد ۳۰۰ هزار سرباز ذخیره را به حالت آماده باش درآورده است. به گفته این سه منبع، بایدن در طول تماس خود با نتانیاهو، موضوع اسیران اسرائیلی در غزه را مطرح کرده است اما نتانیاهو در پاسخ گفت: "ما باید وارد غزه شویم. اکنون نمی توانیم مذاکره کنیم."

آکسیوس نوشت: کاخ سفید و دفتر نخست وزیر رژیم اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. نتانیاهو همچنین به بایدن گفته که اسرائیل چاره دیگری جز پاسخ قوی ندارد زیرا نمی شود در خاورمیانه ضعف نشان داد.

به گفته این سه منبع، نتانیاهو به بایدن گفت: «ما باید بازدارندگی را احیا کنیم.» . بایدن تلاشی برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو یا متقاعد کردن او برای توقف عملیات زمینی انجام نداده است.

به گفته یک منبع آمریکایی، انتظار می رود بایدن جنگ فعلی غزه را به شیوه ای مشابه با جنگ سال ۲۰۲۱ غزه اداره کند. آمریکا در آن زمان از اسرائیل به صورت عمومی حمایت کرد و با نتانیاهو و دیگر رهبران منطقه تعامل دیپلماتیک مکرر و کم رنگی داشت.

بایدن از نتانیاهو درباره احتمال آغاز یک جبهه دیگر در امتداد مرز اسرائیل و لبنان سوال پرسیده است. به گفته این منابع، نتانیاهو به بایدن گفته که آغاز یک جنگ در مرز لبنان مایه نگرانی است و اسرائیل در حال آماده شدن برای این سناریو است، اما تاکید کرد که اسرائیل چاره دیگری جز پاسخ قوی در غزه ندارد.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، ۵ هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

در این حمله ترکیبی علاوه بر هوا و دریا، تفنگداران حماس با پیشروی در اراضی اشغال‌شده تلفاتی بی‌سابقه را بر صهیونیست‌ها وارد آوردند که به اذعان رسانه های صهیونیستی، یک هزار صهیونیست تاکنون به هلاکت رسیده، ۲۳۸۲ نفر زخمی شده اند که ۲۲ نفر از آن‌ها امیدی به زنده ماندنشان نیست و ۳۴۵ نفر دیگر هم در وضعیت وخیم و خطرناک هستند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت، شمار صهیونیست های به اسارت درآمده توسط رزمندگان حماس را بیش از ۱۵۰ نفر اعلام کرده که باید شمار ۳۰ صهیونیست اسیر شده توسط جهاد اسلامی و اسارت دهها صهیونیست دیگر توسط گروه های مختلف و حتی مردم عادی فلسطین را به آن افزود و این در حالی است که ۷۵۰ صهیونیست نیز مفقود هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.