جزئیات دیدار دستیار ویژه علی‌اف با امیرعبداللهیان در تهران

دستیار ویژه رئیس جمهور آذربایجان ظهر امروز با حسین امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات قفقاز جنوبی به گفت‌وگو پرداخت.

«خلف خلف اف»دستیار ویژه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان که به تهران سفر کرده، ظهر امروز (چهارشنبه) ۱۲ مهر ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه دهم مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر این مقام آذربایجانی به تهران گفته بود: برنامه برای سفر مقام یا مقامات عالیرتبه آذربایجان در چارچوب تداوم تبادل هیأت‌هاست. خوشبختانه گفت‌وگوهای بین دو کشور در سطوح مختلف ادامه دارد، هم در حوزه دوجانبه، از جمله بحث از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در چارچوب گام‌های مثبتی که بین دو کشور برداشته شده است، هم درخصوص تبادل نظر درباره تحولات منطقه قفقاز جنوبی و هم در قابل چارچوب‌های چند جانبه‌ منطقه‌ای که برای پیگیری تحولات، کمک به حل و فصل موضوعات و ایجاد و تحکیم ثبات و آرامش در منطقه مطرح است.

دیدار دستیار ویژه علی‌اف با وزیر خارجه ایران

عصر جمعه هفتم مهر ماه سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با «خلف خلف اف» دستیار رئیس جمهور آذربایجان در ماموریت‌های ویژه دیدار و در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به خصوص شرایط جاری در قره‌باغ گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بود.

سفر این مقام جمهوری آذربایجان به تهران در حالی صورت گرفته که منطقه قفقاز جنوبی اخیرا شاهد تحولاتی بود از جمله در خصوص قره‌باغ و علاوه بر این «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز یکشنبه نهم مهر ماه در سفر به تهران با با «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی یک روز بعد هم با امیرعبداللهیان دیدار کرد. 

اخیرا توافقی بین جمهوری آذربایجان و ارامنه قره‌باغ درباره ادغام قره‌باغ با جمهوری آذربایجان حاصل شد و از آن هم تعدادی از ارامنه ساکن قره‌باغ به ارمنستان عزیمت کردند. دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هم روز پنجشنبه هشتم مهر ماه پایان موجودیت این جمهوری را اعلام کرد. رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ در بیانیه‌ای گفت که فرمان انحلال همه نهادهای دولتی را امضا کرده و در آن بیانیه اعلام کرد: «از همه ساکنان قره‌باغ، چه در داخل و چه در خارج از این منطقه می‌خواهم از شرایط ادغام در جمهوری آذربایجان مطلع شوند.»

گریگوریان همچنین در این سفر با سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و سرلشکر باقی در این دیدار با اعلام آمادگی ایران برای اعزام ناظر به مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: تداوم تنش در این منطقه به نفع دو کشور ارمنستان و آذربایجان و سایر کشورهای منطقه نیست. 

از سوی دیگر هیأتی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در مانور دریایی ۲۰۲۳ دریای خزر به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. این هیأت صبح امروز (چهارشنبه) با دریادار «سبحان بکیراف» فرمانده نیروی دریایی جمهوری آذربایجان و سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. براساس اعلام سفارت ایران در باکو، توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و جمهوری آذربایجان در دستورکار دو کشور قرار دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.