آغاز عملیات گسترده ترکیه علیه پ.ک.ک

روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق نوشت: این عملیات با هدف شناسایی و از بین بردن ساختارها و مکان‌های مخفی این گروه تروریستی در ۱۸ استان ترکیه از جمله سانلی‌اورفا انجام شده است.

اوایل این هفته «علی یرلیکایا» وزیر کشور ترکیه گفت که یک حمله تروریستی در نزدیکی ساختمان وزارت کشور در مرکز آنکارا رخ داده است. دو مهاجم قصد داشتند مجاور مقر پلیس و در نزدیکی پارلمان در آنکارا بمب‌گذاری کنند. پس از انتشار این خبر، شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که پ.ک.ک مسئولیت حمله انتحاری در نزدیکی مقر وزارت کشور ترکیه را برعهده گرفته است.

عملیات‌ گسترده ارتش ترکیه علیه «پ.ک.ک»

درگیری مسلحانه بین پ‌.ک‌.ک و ترکیه در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و در سال ۲۰۱۵ مجددا از سر گرفته شد. این گروه که به دنبال ایجاد یک کشور مستقل کردی از جمله در خاک ترکیه است، پایگاه‌هایی را در سرزمین‌های عراق و سوریه نزدیک به مرز ترکیه ایجاد کرده است؛ جایی که نیروهای مسلح ترکیه آن‌ها را طی حملات زمینی و هوایی هدف قرار داده‌اند.

از طرفی دیگر، درگیری میان ترکیه و گروه پ.ک.ک، تصمیم سوئد را جهت پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو تحت تاثیر قرار داده است. حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه کنترل پارلمان این کشور را به دست دارد و این رئیس‌جمهور بارها صراحتا اعلام کرده که سوئد برای پیوستن به ناتو باید حمایتش از گروه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را کنار بگذارد؛ گروهی که به گفته ترکیه «تروریستی» و در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه دست داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.