هشدار دیپلمات قدیمی انگلیس درباره سازش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل

یک دیپلمات سابق انگلیس هشدار داد، توافق آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خطر رقابت تسلیحات هسته‌ای را در منطقه به همراه دارد.

سر جان جنکینز، سفیر انگلیس در عربستان در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف درباره گزارش‌ها مبنی بر احتمال کمک ایالات متحده به عربستان برای توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی در این کشور در ازای عادی‌سازی روابط میان ریاض و رژیم صهیونیستی هشدار داد که در این صورت، خطر رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه بسیار زیاد خواهد بود.

پمپئو دست به اعتراف زد/ ایران قدرتمندتر شده است

دولت جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) به شدت روی بسته‌ای از توافقات کار می‌کند که به موجب آن ریاض، «اسرائیل» را به رسمیت می‌شناسد و به بزرگ‌ترین کشور عربی تبدیل خواهد شد که این کار را از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ انجام می‌دهد.

ریاض کمک ایالات متحده برای توسعه برنامه هسته‌ای خود را یکی از خواسته‌های اصلی‌اش در این مذاکرات اعلام کرده است.

هفته گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که بر اساس مفاد این توافق، مقامات آمریکایی و اسرائیلی در حال گفت‌وگو درباره یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم تحت مدیریت آمریکا در خاک عربستان هستند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غربی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت که اگر تهران به سلاح هسته‌ای  دست پیدا کند، عربستان سعودی نیز از این روش پیروی خواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر آنها به سلاح هسته‌ای تولید کنند، ما هم باید آن را داشته باشیم.

سفیر سابق انگلیس در عربستان سعودی همچنین به تلگراف گفت که این اظهارات بن سلمان نشان می‌دهد که او جاه طلبی‌هایی برای ساخت بمب دارد و خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه «حاد» شده است.

وی ادامه داد: اگر ریاض بمب به دست آورد، مصری‌ها نیز همین کار را می‌کنند. من کاملا از این بابت اطمینان دارم و ترکیه چطور؟ پیامدهای گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بسیار زیاد خواهد بود.

جنکینز همچنین گفت: سعودی‌ها می‌گویند که «اگر می‌خواهید عادی سازی کنید، این بهای آن است. و قیمت بسیار بالا است. پس چقدر خواهان آن هستی؟»

عربستان سعودی هفته گذشته با بررسی‌های سخت‌تر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد که می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت این کشور پادشاهی در جاه‌طلبی‌های خود باشد.

یوئل گزانسکی، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در این باره گفت: این نشان می‌دهد که این روند به سرعت در حال حرکت است. من اطمینان دارم که این شرط آمریکا بوده است.

حامیان این پیشنهادها می‌گویند که واشنگتن نظارت بر «آرامکو هسته‌ای» را همراه با بررسی‌های سخت برای جلوگیری از استفاده از آن برای اهداف نظامی حفظ خواهد کرد.

اما برخی از سیاستمداران و رهبران نظامی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم ثبات منطقه را به خاطر منافع سیاسی خود (عادی‌سازی روابط با عربستان) به خطر می‌اندازد.

یکی از مدیران سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به تلگراف گفت که مذاکره کنندگان باید دوباره درباره عواقب گسترش حمایت هسته‌ای از عربستان سعودی فکر کنند.

یک منبع آگاه مطلع از این مذاکرات گفت که واشنگتن ممکن است بر سر مواضع طولانی مدتی سازش کند که هدف آن جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای به منظور تضمین یک «برد» در عرصه سیاست خارجی است.

حامیان این توافق همچنین می‌گویند که کمک هسته‌ای ایالات متحده به ریاض، آن را به عنوان یک متحد در شرایطی تقویت می‌کند که روسیه و چین در کمین نشسته‌اند.

ریاض و پکن مدتهاست که در مورد چشم‌انداز همکاری هسته‌ای گفتگو کرده‌اند.

مقامات سعودی در ماه اوت به خبرنگاران گفتند که در حال بررسی پیشنهاد جدید چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در استان شرقی این کشور هستند.

امانوئل ناوون، مدیر اسرائیلی اندیشکده European Leadership Network اظهار داشت: محمد بن سلمان در حال باج‌گیری از آمریکایی‌هاست. دولت بایدن حاضر است برای دور کردن چین از خلیج فارس هر بهایی بپردازد.

وی در ادامه با اشاره به ماه‌ها اعتراضات علیه قانون تغییرات قضایی نتانیاهو تاکید کرد که این، نشان می‌دهد نتانیاهو نیز مایل است برای امضای توافق عادی‌سازی با ریاض هر بهایی بپردازد.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که اگرچه حصول توافق بر سر عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان محتمل‌تر می‌شود، هنوز ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به طول بینجامد. مسئله فلسطین همچنان یک مانع است، همانطور که درخواست عربستان برای تعهدات امنیتی گسترده از ایالات متحده یک مانع به شمار می‌آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.