سفر سرزده وزرای خارجه اتحادیه اروپا به اوکراین

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، امروز، دوم اکتبر به منظور دیداری غیررسمی در حمایت از اوکراین، سرزده به پایتخت این کشور سفر کردند.

یورواکتیو با گزارش جزئیاتی درباره این سفر، آن را اولین گردهم‌آیی غیررسمی وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در یک کشور سوم و اقدامی جسورانه تلقی کرد.

این دیدار در پی سفر دیگری در ماه فوریه انجام می‌شود که رییس اتحادیه اروپا برای رایزنی‌های کمیسیون اروپا-اوکراین و نشست اتحادیه اروپا-اوکراین وارد کی‌یف شد.

خبر خوش بورل برای اوکراین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این دیدار در کی‌یف و در جمع خبرنگاران گفت: «حمایت ما به چگونگی پیش رفتن جنگ در روزها و هفته‌های آتی بستگی ندارد.»

بورل ادامه داد: «باید دید که در آمریکا چه اتفاقی می‌افتد اما ما از طرف خودمان به حمایت و افزایش حمایت‌مان ادامه خواهیم داد.»

این دیپلمات ارشد اتحادی اروپا ادامه داد: ما باید حمایت دائمی و بنیادین ارائه کنیم، چراکه با تهدیدی علیه موجودیت اروپا مواجه هستیم.

بورل، پیشتر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به قصدش برای آوردن همکاران اروپایی‌اش به بازدید از میدان در اوکراین خبر داده بود.

اشاره بورل به آمریکا در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری نووستی گزارش داده بود: روز شنبه، ۳۰ سپتامبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قانون بودجه موقت را امضا کرد که اعتبارات لازم را برای آژانس‌های فدرال تا ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ فراهم می‌کند.

با وجود تضمین‌های قبلی بایدن مبنی بر اینکه واشنگتن «در هیچ شرایطی نمی‌تواند» حمایت از کی‌یف را متوقف کند، قانون بودجه موقت، تخصیص بودجه برای نیازهای اوکراین را پیش بینی نمی‌کند.

کنگره و مجلس نمایندگان بر سر یک طرح بودجه موقت برای دولت به توافق رسیدند که آمریکا را از تعطیلی نجات داد، تعطیلی که اوایل یکشنبه اتفاق می‌افتاد.

اوایل روز شنبه، سنا با ۸۸ رای موافق در مقابل ۹ رای مخالف لایحه بودجه موقت را تصویب کرد.

تام کول، عضو کنگره آمریکا از ایالت اوکلاهاما اعلام کرده بود که مجلس نمایندگان ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان قرار دارد، لایحه‌ای را برای بودجه موقت ۴۵ روزه دولت پیشنهاد کرده است که در آن مبلغی برای کمک به اوکراین اختصاص نیافته است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: کول می‌گوید این ابتکار در بین هزینه‌های در نظر گرفته خود، منابعی را برای رفع بلایای طبیعی در داخل کشور تعیین کرده است. با این وجود در این سند اشاره‌ای به کمک به اوکراین نشده است.

یورو اکتیو در ادامه گزارش داد که در هفته‌های اخیر، قدم زدن در خیابان‌های پایتخت اوکراین عادی‌تر شده است؛ تنها در برخی جاها موانع ضدتانک به چشم می‌خورد و پارک‌ها و رستوران‌های آن، به دور از جنگ سختی که در شرق این کشور جریان دارد، مملو از مردم است.

همین هفته پیش بود که روسیه بزرگ‌ترین حملات موشکی‌اش علیه اوکراین در هفته‌های اخیر را انجام داد که در بر دارنده پیام زمستانی سخت و احتمال اقدام تازه مسکو برای بمباران نیروگاه‌های مهم و دیگر زیرساخت‌ها در ماه‌های پیش رو بود.

بورل، روز شنبه، ۳۰ سپتامبر در سفری سرزده به بندر اودسا در اوکراین و در دریای سیاه رفت که در آن‌جا خسارت حملات روسیه به این شهر را محکوم کرد.

او همچنین از ولادیمر پوتین، رییس جمهور روسیه به دلیل پایان دادن به توافق غلات انتقاد کرد که با میانجیگری سازمان ملل انجام شده بود و صادرات اوکراین در مناطق دریای سیاه را امکان‌پذیر می‌ساخت. این توافق برای رسیدگی به مسئله ناامنی جهانی در زمینه تامین مواد غذایی و ثابت نگه داشتن قیمت‌ غلات از اهمیت بالایی برخوردار بود.

بورل در این باره گفت: «علیرغم تمامی این‌ها، اوکراین همچنان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده غلات در برنامه جهانی غذا است.»

یورو اکتیو همچنین نوشت که بنابر اطلاعاتی که به دست آورده است، موضوعات اصلی در دستور کار نشست روز دوشنبه وزیران خارجه اروپایی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، نشان دادن حمایت از اوکراین در مرحله مهمی از ضد حملات این کشور علیه روسیه و بررسی دقیق برخی اقدامات مهم، مانند کمک نظامی و سخت‌تر کردن تحریم‌ها خواهد بود.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است در حاشیه دیدار با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با ولودیمر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین نیز دیدار کنند.

یک مقام رسمی اتحادیه اروپا در این باره به یورو اکتیو گفت: «انتظار داریم که وزرای امور خارجه طی این مذاکرات در کی‌یف بحث هدفمندی نیز درباره تعهدات امنیتی داشته باشند.»

بورل روز گذشته در جمع خبرنگاران در کی‌یف گفت که اتحادیه اروپا پس از تصویب لایحه بودجه موقت در مجلس نمایندگان آمریکا که در آن منابعی برای کمک به اوکراین در نظر گرفته نشده بود، حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش خواهد داد.

او بیان کرد که در مواجهه با «تهدیدی علیه موجودیت اروپا»، «پیشنهاد روی میز» نشان داد که اتحادیه اروپا می‌خواهد کمک نظامی به اوکراین را افزایش دهد.

او پس از دیدار با رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین این اظهارات را مطرح کرد.

علاوه بر این، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز پیش از نشست امروز در جمع خبرنگاران گفت که آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و در جامعه آزاد ما قرار دارد که به زودی از لیسبون تا لوهانسک گسترش خواهد یافت.

بربوک افزود: اوکراین با هر روستا و هر متر از خاکی که آزاد می‌کند، مسیرش به سمت اتحادیه اروپا را گسترش می‌دهد.

یورو اکتیو در این باره نوشت، رهبران اتحادیه اروپا قرار است در ماه دسامبر درباره این که مذاکرات پیوستن اوکراین و احتمالا مولداوی را آغاز کنند یا نه، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین امروز در گفت‌وگویی با نشریه پولیتیکو گفت که کشورش در صورت عضویت کامل در اتحادیه اروپا می‌تواند  از نظر نظامی و اقتصادی به این نهاد اروپایی کمک کند.

شمیهال با اشاره به حوزه‌هایی مانند اقتصادی، دفاعی، امنیتی و انرژی گفت: اوکراین به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا برای آن مشکل‌ساز نخواهد بود. بلکه برعکس، به حل‌وفصل بسیاری از مسائل پیچیده در اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.

اوکراین که پارلمان آن انتظار افزایش کسری بودجه این کشور تا ۴۳ میلیارد دلار را دارد، در ژوئن سال گذشته از اتحادیه اروپا وضعیت نامزدی دریافت کرد.

نخست‌وزیر اوکراین همچنین به پولیتیکو گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا در مدت دو سال آتی به اوکراین عضویت کامل اعطا کند.

او با افزودن این که اوکراین با عضویت درجه دو موافقت نخواهد کرد، اظهار داشت: دولت اوکراین در حال به کار بستن حداکثر تلاش خود برای انجام دادن اصلاحات است.

او گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا پیشرفت اوکراین در این زمینه را در گزارش سالانه وضعیت گسترش اتحادیه اروپا در اکتبر تایید کند.

اظهارات نخست‌وزیر اوکراین درباره کمک‌کننده بودن عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و نظامی در حالی است که او در اوایل اوت گفته بود که این کشور از ۱۰۰ درصد منابع مالیاتی‌اش برای مصارف نظامی استفاده می‌کند.

بودجه ۲۰۲۳ اوکراین با کسری ۱.۲۹۶ گریونیا (۳۵.۱ میلیارد دلار) روبه‌روست. شمیهال گفت که پیشنویس بودجه تعیین‌شده برای ۲۰۲۳ با درآمد ۱.۲۸ تریلیون گریونیا و هزینه ۲.۵۷ تریلیون گریونیا تهیه شده و کسری بودجه این کشور، ماهانه، ۳ میلیارد دلار تخمین زده شد که اوکراین قصد دارد آن را با وام‌های خارجی جبران کند.

سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین در بهار گذشته گفته بود که بودجه اوکراین با کسری ماهانه ۵ میلیارد دلار از زمان آغاز جنگ روبه‌روست که دو سوم آن از محل وام‌های و کمک‌های بلاعوض خارجی تامین و سه چهارم آن صرف نیازهای نظامی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.