بشار اسد: اگر دخالت خارجی حذف شود، مشکل سوریه نه ظرف چند سال بلکه در چند ماه حل می‌شود

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گفت: چین «ابر قدرتی است که امروز نقش بسیار مهمی در جهان ایفا می‌کند» و خاطرنشان کرد که «وقتی پکن از مشارکت صحبت می‌کند، از یک اصل جدید صحبت کرده و از هژمونی صحبت نمی‌کند.»

اسد تاکید کرد که کشورهای کوچکتر «به این مشارکت و این نقشی که چین ایفا می‌کند» نیاز دارند، چین «از طریق نقشش در شورای امنیت و در تعدادی از مجامع بین‌المللی، علاوه بر سیاست روشن، از نظر سیاسی کنار سوریه ایستاده است.»

اسد در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین خاطرنشان کرد که «جنبه توسعه برای دمشق بسیار مهم است»، زیرا سوریه اکنون «در معرض یک محاصره اقتصادی بد، خشن و خطرناک از سوی غرب است. هدف آن گرسنگی دادن به مردم سوریه است.»

رئیس‌جمهور سوریه همچنین با اشاره به اینکه این موضوع «یکی از موضوعاتی است که وی با مقامات چینی به آن پرداخته‌ است و جنبه‌های مختلفی دارد»، خاطرنشان کرد: «پکن به سوریه کمک‌های بشردوستانه می‌کند و نقش مهمی در کاهش درد و رنج دارد.»

سیگنال مثبت ترکیه برای آغاز مذاکرات چهارجانبه با ایران و روسیه و سوریه

اسد اعلام کرد که جلساتی در دمشق برگزار خواهد شد تا مکانیسم‌هایی برای تبدیل چندین موضوع به پروژه‌های عملی ایجاد شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه «باید پروژه‌های مشترک و اصطکاک بین کارشناسی‌ها و تخصص‌های چین و سوریه در پروژه‌هایی با ماهیت اقتصادی صنعتی وجود داشته باشد»، افزود، شرایط بسیاری از کشورهای جنوبی به شرایط چین در چند دهه گذشته شبیه است که شاهد آن بوده است.

به گفته وی، دلیل دوم این اصطکاک «مفاهیم اجتماعی و ارزشی است که نقش اساسی در فرآیند توسعه ایفا می‌کنند، زیرا توسعه فنی را نمی‌توان از وضعیت اجتماعی جدا کرد.»

اسد با تاکید بر اینکه سوریه می‌تواند از چندین جنبه از تجربه چین بهره مند شود، خاطرنشان کرد: تلاش بسیاری از کشورها برای بهره مندی از تجربیات غربی و شکست آنها و نتایج این تلاش‌ها نتایج نامطلوبی دارد.

رئیس جمهور سوریه در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه از زمان سفر ۱۹ سال پیش وی به چین که از آن به عنوان «کارخانه کالا برای جهان» یاد شد، تغییرات زیادی در چین ایجاد شده است، ادامه داد: امروز می‌توانم بگویم که چین کارخانه خلاقیت است.»

وی همچنین گفت: مردم چین به کشور خود علاقه زیادی دارند و کاملاً واضح است که این افتخار با توجه به دستاوردهای چین به سطوح بسیار بالاتری رسیده است.

اسد هنگام صحبت در مورد این دستاوردها خاطرنشان کرد که «تغییرات همیشه با جنبه‌های منفی همراه است»؛ اما مهمترین چیز این است که فرهنگ در چین تغییر نمی‌کند و این بزرگترین موفقیت است.

رئیس جمهور سوریه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون ارزیابی اوضاع فعلی سوریه گفت: در حال حاضر اوضاع قطعا نامناسب یا بد است، واضح بگوییم اوضاع بد بوده و رنج در حال افزایش است.

وی افزود: مردم سوریه که همواره روابطی عادی با کشورهای مختلف جهان داشته‌اند، می‌توانند برای مبادلات تجاری، علمی، فرهنگی و هر چیز ضروری تبادل داشته باشند؛ این یک تعامل ضروری برای یک کشور است تا مرفه بماند، تعاملی که به طور فزاینده‌ای توسط کشورهای غربی دچار اختناق می‌شود. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و این موضوع یکی از سرفصل‌های سفر من به چین است.

به نقل از میدل ایست نیوز، بشار اسد پنج‌شنبه ۲۱ سپتامبر طی سفری رسمی و در نخستین سفر خود به چین از دو دهه گذشته وارد پکن شد.

دو کشور پس از نشست سران که در شهر هانگژو چین برگزار شد، توافقنامه همکاری راهبردی امضا کردند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه این مصاحبه و در خصوص حمایت کشورهای دوست گفت: در اینجا حمایت کشورهای دوست، نه لزوما از طریق کمک، حیاتی و ضروری است؛ اما منظور من این است که درها را باز کنیم تا مردم سوریه که دارای توانایی هستند، بتوانند کشور خود را بسازند.

اسد با بیان اینکه جنگ در سوریه به پایان نرسیده است، گفت: ما در حال حاضر هنوز در دل جنگ هستیم و اکنون منطقه ما با جنگی مواجه است که در آن دو نوع خطر وجود دارد: خطر لیبرالیسم مدرن غربی که از آمریکا سرچشمه می‌گیرد و خطر افراط گرایی.

وی افزود: آنچه اکنون روی آن تمرکز می‌کنیم این است که بتوانیم ابتدا ارزش‌ها و تعلقات را حفظ کنیم، زیرا ارزش‌ها و تعلقات چیزی است که به ما کمک می‌کند جامعه یا ملت خود را بسازیم.

رئیس جمهور سوریه درخصوص نظرش در مورد بزرگترین مانع بر سر راه حل مساله سوریه، تاکید کرد که آن مانع، مداخله خارجی است.

وی افزود: اگر این دخالت خارجی را حذف کنیم، مشکل سوریه که پیچیده به نظر می‌رسد (در صورتی که اینگونه نیست) نه ظرف چند سال بلکه ظرف چند ماه قابل حل است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.